Review: Loudness – Rise To Glory – V2 Records – Release: Out now

Review: Loudness – Rise To Glory – V2 Records – Release: Out now.

Bij het uitbrengen van hun debuutalbum ‘The Birthday Eve’ in 1981 kregen deze Japanners lovende kritieken van over de ganse wereld. Hun derde album ‘The Law Of Devil’s Land’ werd in Europa door Roadrunner verdeeld en kreeg de nodige aandacht en introduceerde de band aan het grotere publiek. Ze bleven kwaliteitsvolle albums afleveren tot in de jaren 90. Daarna veranderden ze hun geluid en zagen hun populariteit buiten Japan zakken. Maar de laatste 15 jaar hebben ze hun vroegere geluid steeds meer benaderd en live zijn deze heren nog steeds een lust voor het oor! Met dit nieuwe album proberen ze hun status nog wat meer op te krikken.

Loudness is:
Akira Takasaki – gitaar
Minoru Niihara – zang
Masayoshi Yamashita – bas
Masayuki Suzuki – drums

Rise To Glory
Na het ietwat vreemde intro ‘8118’ neemt ‘Soul On Fire’ je terug naar hun “Thunder In The East” album. Akira bezit nog steeds de gave om die hakkende, piepende gitaarriffs naar je trommelvliezen te slingeren. Minoru is nooit een superzanger geweest, maar dat accent vind ik hier toch zijn charme hebben en versterkt het gevoel van de terugkeer in de tijd. De spervuursolo van Akira is de spreekwoordelijke kers op de taart.

‘I’m Still Alive’ bevat meerdere agressieve stukken en komt ongemeen hard uit de hoek. Een stuk commerciëler is het naar Accept neigende ‘Go For Brok’. Het pre-refrein zorgt voor een complete stijlbreuk met zijn atmosferische gitaarklanken en rustiger zang. Bij elke solo van Akira heb ik moeite om de ontstane verwonderingskwijl in mijn mond te houden. Tijdens de start van het tragere, slepende ‘Until I See The Light’ wordt er flink wat geëxperimenteerd met diepe baslijnen, akoestische gitaar en uniek drumwerk. Op het einde word je verrast door een uiterst gevoelige solo.

‘The Voice’ combineert het gitaargeluid van hun eerste albums met moderne invloeden. Met ‘Massive Tornado’ komt de hardere Loudness terug aan de oppervlakte. Dit riffmonster dwingt je nekspieren tot headbangen en Minoru zet aan tot meebrullen. Het instrumentale tussenstuk met solo laat horen dat deze muzikanten technisch heel sterk zijn. ‘Kama Sutra’ is een knap instrumentaal nummer dat de veelzijdigheid van de muzikanten bevestigd. Akira’s gitaar doet hier af en toe aan de eerste Black Sabbath albums denken door de licht doomy ondertoon.

Tijdens het titelnummer wordt de gaspedaal stevig ingedrukt en bevat een rustig tussenstuk en een bliksemsnelle gitaarsolo. De heren keren terug naar het ‘Thunder In The East’ geluid met ‘Why And For Whom’, alhoewel sommige riffs wat hedendaagser klinken. Deze avontuurlijke track behoort tot één van de beste nummers van het album. Naast het Europees klinkende ‘No Limits’ krijgen we nog de semi-ballade ‘Rain’ over ons heen. De tragere partyrocker ‘Let’s All Rock’ sluit dit verbluffend sterk album af.

Als bonus cd krijgen we hier het eerder in Japan verschenen “Samsara Flight’. Deze dertien heropgenomen klassiekers laten horen dat de band van bij de start technisch sterk was. Deze verzameling laat je genieten van alle facetten van het instituut Loudness. De nummers liggen dicht bij de originelen, maar laten toch fraaie aanpassingen horen en krijgen nu een uitmuntende, vette productie

Loudness heeft met dit album een voortreffelijk album afgeleverd dat iedere fan van het eerste uur blind moet aanschaffen. De productie knalt uit de boxen en Akira is een enorm ondergewaardeerde snarenplukker. De band is deze zomer onder andere te zien op het Headbangers Open Air festival in Duitsland en zou daar een ‘Law of Devil’s Land’ en ‘Disillusion’ set spelen.

1. 8118
2. Soul On Fire
3. I’m Still Alive