Review: Magnum – The Monster Roars – Steamhammer/SPV – Release: Out now

Review: Magnum – The Monster Roars – Steamhammer/SPV – Release: Out now.

Deze Britten lieten voor het eerst iets van zich horen met hun opzienbarende debuut ‘Kingdom of Madness’ in 1978. Vele albums volgden in een vlug tempo en ‘On A Storyteller’s Night’ is een ware melodieuze parel. De band bleef albums produceren, die op zich goed klonken, maar kwamen terug in het vizier van de AOR en melodische rock liefhebbers met hun ‘Princess Alice And The Broken Arrow’ in 2007. De stem van Bob Catley is enorm geliefd en dat leverde de man ontelbare gastrollen op zoals op albums en live-shows van het machtige Avantasia! Na 45 jaar staan ze er nog steeds en leveren een nieuw werk af met deze ‘The Monster Roars’.

Magnum is:
Tony Clarkin – gitaar
Bov Catley – zang
Rick Benton – Toetsen
Dennis Ward – basgitaar
Lee Morris – drums

The Monster Roars

Het openende titelnummer klinkt meteen vertrouwd in de oren. De nog steeds melodieuze en warme stem van Bob en de typische klankkleur van de gitaar van Clarkin worden op sublieme wijze bijgestaan door frisse pianoklanken. Bob schittert op dit zacht – hard opgebouwd nummer, dat ook verrast door mooi verstopte orkestratie. ‘Remember’ is nog een klasse beter volgens mij, want hier kiest men resoluut voor het melodieuze pad. Het refrein is enorm aanstekelijk, mede door de mooie zanglijnen van Bob en wederom die piano maakt het mooie weer.

Het rustige piano- en toetsenintro van ‘All You Believe In ’ laat uitschijnen dat er een ballade volgt, maar we krijgen een mooi meeslepende track voorgeschoteld. Tony bezit de gave om met zijn eerder eenvoudige gitaarlicks de aandacht te trekken en de vos heeft duidelijk zijn streken nog niet verleerd. Zijn gevoelig gebrachte solo’s zijn daar een uitstekend voorbeeld van. De eerste single ‘I Won’t Let You Down’ is opnieuw een voorbeeld van de gouden combinatie van Bob’s stem, de licht bluesy gitaar van Tony en de toetsen van Benton. Een aparte sfeer wordt gecreëerd door de riff tijdens ‘The Present Not The Past’.

De tweede single ‘No Steppin’ Stones’ laat zich opmerken door het eerder up-beat karakter en de toevoeging van blaasinstrumenten. Een geniale zet als je het mij vraagt, want dit nummer is een instant-blijmaker.
De rest van het album gaat op hetzelfde elan voort en met het iets hardere ‘Your Blood Is Violence’, de bloedmooie ballade ‘Walk The Silent Hours’, het up-tempo ‘The Day After The Night Before’ en het mooi opbouwende ‘That Freedom Word’ is variatie troef hier. Een aangename verrassing van deze ‘oudjes’ in het nieuwe jaar!

Magnum is er in geslaagd om een prima collectie nummers af te leveren op dit album. Naast het vertrouwde geluid, voegde de band ook verrassende elementen toe. Dat maakt van dit album een echte groeier, dat bij elke luisterbeurt meer verslavend werkt. Een aparte vermelding van het voortreffelijke in het oog springende artwork van Rob Barrow is ook aan de orde. Dit album is geen ‘On A Storyteller’s Night’ of ‘Wings Of Heaven’, maar het is een niet te versmaden lekkernij geworden voor de fans van de band.

Score: 4.25 uit 5

1. The Monster Roars
  2. Remember