Review: Magnum – The Valley Of Tears The Ballads – Steamhammer/SPV – Release: Out Now

Review: Magnum – The Valley Of Tears The Ballads – Steamhammer/SPV – Release: Out Now.

Het idee van deze verzameling ballades kwam eigenlijk van de dochter van gitarist Tony Clarkin. Zij vertelde toen aan haar vader dat Magnum enorm veel mooie ‘stillere’ nummers had en ze vroeg waarom ze daar geen verzamelaar van uitbrachten. Tony ging dan op zoek naar tien nummers die op zich te samen als één geheel zouden klinken. Het resultaat van die zoektocht is een bonte verzameling geworden van de meest gevoelige nummers uit de geschiedenis van de band. De periode van 1986 tot 2016 komt aan bod in deze collectie. Er zitten een aantal onverwachte juweeltjes tussen deze sentimentele soundtrack. Zo blijkt het nu opnieuw opgenomen ‘Back In Your Arms Again’ van het “Rock Art” album een parel van een nummer.

Een andere verrassing is het eveneens opnieuw opgenomen ‘Broken Wheel’ van het “Sleepwalking” album. Dat door de fans en kenners zal onthouden worden als een in een vroege Marillion-hoes gestoken album!
Ondanks dat dit album enkel ballades bevat krijg je toch genoeg variatie te horen. Zo is opener ‘Dream About You’ eerder een romantisch nummer, terwijl het eerder genoemde ‘Back In Your Arms Again’ een pure love-song is. De piano speelt een belangrijke rol bij het nieuwe ‘The Valley Of Tears’ en ‘A Face In The Crowd’. Deze laatste bezit een mooie structuur dat geleidelijk opbouwt naar het refrein toe. Orkestratie komt aan de oppervlakte bij het nagelnieuwe ‘Your Dreams Won’t Die’.

‘The Last Frontier’ creëert een speciale sfeer en bezit een aparte opbouw. Maar de twee prijsbeesten komen beide van het schromelijk onderschatte “Vigilante” album. Eerst krijgen we een volledig herwerkte versie te horen van ‘Lonely Night’. Dit nummer was oorspronkelijk zelfs geen ballade en krijgt nu een totaal nieuw geluid met heerlijke percussie. Als afsluiter krijgen we een sterke live-uitvoering van de wereldballade ‘When The World Comes Down’ over ons heen.
Wie gek is van Magnum kan hier een toffe verzameling van wondermooie ballades vinden en dit lijkt me toch een ideaal klein Valentijnsgeschenkje (als bonus bij het etentje of de reuze bos bloemen).

Magnum Official
Magnum Facebook