Review: Majestica – Above The Sky – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Majestica – Above The Sky – Nuclear Blast – Release: Out now.

Tommy Johansson is beter bekend als de gitarist van Sabaton. Voordat hij bij Sabaton kwam speelde hij in zijn eigen band ReinXeed. Toen hij zich aansloot bij Sabaton kwam die band op een laag pitje te staan. Des te verrassender dat hij, ongeveer een maand voor de nieuwe plaat van Sabaton uitkomt, komt met een nieuw album van Reinxeed, de band die inmiddels is omgedoopt naar Majestica. Naast het gitaarspel verzorgt Tommy ook de zang op dit nieuwe album. Het kwartet van weleer is nu een trio en Uli Kusch (ex Helloween) heeft de drumpartijen ingespeeld. Daniel Sjögren (o.a. Twilight Force) is op het moment de live drummer.

Majestica is:
Tommy Johansson – gitaar, zang
Alex Oriz – gitaar
Chris David – bas

Above The Sky

Wat we krijgen voorgeschoteld is symfonische power metal in de trend van Stratovarius en Gamma Ray met symfonische keyboardstukken, catchy melodieën en meezingbare refreinen. Opener Above The Sky begint met een basriedeltje en een hoge uithaal. De in het begin gesproken tekst doet wat denken aan Helloween. Verder is het een redelijk standaard symfo power metal nummer.

‘Rising Tide’ heeft wat vrolijke folky melodietjes gedurende het nummer, die normaal van een viool zouden komen maar hier gewoon van keyboard . ‘The Rat Pack’ begint elektronisch met keyboard totdat de drums erbij komen en het geheel wat bombastischer wordt. Ik vind Tommy geen fantastische zanger vergeleken met zijn genre-genoten, maar de hoge uithalen, zoals in dit nummer, haalt hij moeiteloos.

Het nummer ‘Mötley True, what’s in a name, begint met een dansbaar folky intro en het stuk tekst “We’ve slain the Dragon, killed the King” of iets van die strekking vindt je terug in meer teksten van power metal bands. ‘The Way to Redemption’ is lekker bombastisch, maar dat nummer wordt gelijk weer teniet gedaan door het volgende nummer ‘Father Time (Where Are You now) met een bijna Monthy Python-achtig intro. Hier valt Tommy als zanger ook wel een beetje door de mand. De laatste twee (bonus)nummers slaan kant nog wal. ‘Futureland’ hebben we eerder gehoord op het album en deze versie uit 2002 klinkt totaal ongeïnspireerd, alsof ze er al een maand opnames op hadden zitten en er geen zin meer in hadden. ‘Spaceballs’ heeft meer weg van een jaren 80 popnummer en had eveneens achterwege gelaten kunnen worden.

Al met al geen spectaculair album. Hier zal de gemiddelde liefhebber van symfonische power metal mijns inziens niet echt warm voor gaan lopen.

Score: 3,5 uit 5