Review: The Man and His Machine – Stage Names – Clawhammer PR/ Eigen beheer – Release: 17-08-2016

Review: The Man and His Machine – Stage Names – Clawhammer PR/ Eigen beheer – Release: 17-08-2016.

The Man and His MachineThe Man and His Machine, ook wel afgekort tot TMHM, is een viermanformatie uit Regina in Sasketchewan, Canada. Erg veel is er niet bekend van de band behalve dat ze al een behoorlijk aantal EP’s (6) hebben uitgebracht, die lang allemaal niet te vinden zijn op het net. Alleen het uitzoeken van wie wat speelt in de band was al een aardige puzzeltocht. Voor de nieuwsgierigen onder ons is dit de line up: Ben Riabko (gitaar), Dylan Nash (gitaar), Jon Brown (zang, bas) en Jeremy Marcia (drums). Wat ze zelf bij de biografie hebben staan is ”Four guys singin’ around about love” en daar moet je het dan verder mee doen.

Op de eerste paar nummers ‘Bad Luck In Belleville’ en ‘Toxic Mix’ is goed te horen waar de band hun inspiratie weghaalt en wel bij bands zoals Converge en Black Flag. Gezongen wordt er ook niet echt, maar is het meer een schreeuwerig praten. ‘18oz’ is ook duidelijk gestoeld op de oude punk met sing alongs en een eindeloos herhalend refrein. Het nummer heeft wel wat meer groove dan het gemiddelde punknummer. Echte uitschieters zitten er niet echt op dit album: de meeste nummers gaan via het geijkte stramien. Met 8 nummers en net geen 24 minuten is het album ook wel heel erg kort en zou je het bijna als EP nummer 7 kunnen zien.

In vergelijking met de EP’s die ik wel kon vinden, “Gangrene” en “Kingshead’ , zie ik niet echt progressie in de muziek. De rauwheid die je bij een liveoptreden ervaart is hier wel prachtig overgebracht op de CD, maar de nummers missen variatie om op de plaat echt te blijven boeien. TMHM is zo’n typische band die je niet op de plaat moet beluisteren maar live moet gaan zien, dan blazen ze je waarschijnlijk omver.

Score: 3 uit 5

TMHM Facebook
TMHM Tumblr