Review: Mangler – Dimensions of Terror – Raw Skull Recordz – Release: Out now

Review: Mangler – Dimensions of Terror – Raw Skull Recordz – Release: Out now.

Mangler uit Ottawa, Canada is in februari 2016 door drummer Tyson Seery en zanger/gitarist Jonathan Lozo opgericht. In oktober 2016 werd de band versterkt met bassist Dan Hurtubise. Daarna is men begonnen met het opnemen van dit album in de Apartment 2 Recordings studio met Topon Das achter de knoppen. Men heeft in juli 2017 het “Dimensions of Terror” album digitaal en, in beperkte oplage, ook op cassette in eigen beheer uitgebracht.

Mangler is:
Tyson Seery – Drums
Jonathan Lozo – Zang, gitaar
Dan Hurtubise – Bas

Dimensions of Terror
Dimensions of TerrorDeath/Thrash uit Canada. Dat is waar Mangler voor staat. Negen nummers waaronder één bonusnummer staan op dit full-length album. In de aanloop naar het tweede album dat in 2019 zal uitkomen heeft Raw Skull Recordz deze band onder zijn hoede genomen en het album fysiek uitgebracht op CD. De hoes is simpel maar effectief, zwart-wit en old-skool.

Old-skool, ja, die term is nu gevallen. En die term dekt de lading wel. Relatief simpele thrashy death nummers die klinken alsof ze in 1991 zijn uitgekomen. Je hoort de buizen van de Marshall’s ruisen zeg maar. Is dat erg? Nee! Het is heerlijk! De nummers zijn doeltreffend, het gitaarwerk erg fijn (niet altijd even strak, maar dat geeft het eigenlijk alleen maar meer charme), de bas ronkt er lekker onderdoor, de drums rollen eroverheen en het belangrijkste, het is niet glad, het schuurt, het is gruizig, het is boos en fel! Hier kunnen veel bands een lesje van leren, met de huidige technieken is het erg makkelijk om alles precies correct op te nemen en af te mixen, maar dit, dit is toch wel veel fijner!

Ik had direct associaties met oude Duitse thrash toen ik dit album opzette, de zang doet me denken aan het oude Kreator, en dat is een compliment! Na het eerste nummer ‘Switchblade Homicide’ begint ‘Satan’s Regulator’ lekker log, waarna ‘Heavy Metal Wolves’ met heerlijke lead gitaartjes en bas doordendert. Tot en met nummer acht, ‘Last Great Warrior King’, is het genieten geblazen voor old skool Death Thrash liefhebbers. Nummer negen, Shit for Brains is het bonusnummer, die niet op de eerdere uitgave stond. Qua productie is het wat minder dan al het voorgaande geweld, maar daarom is het waarschijnlijk ook een bonusnummer.

Niets nieuws onder de zon, maar wel heel lekker uitgevoerd! Heerlijk beukende muziek, met een heerlijke old skool productie.

Score: 4,1 uit 5

1. Switchblade Homicide