Review: Marduk – Viktoria – Century Media – Release: Out now

Review: Marduk – Viktoria – Century Media – Release: Out now.

Het Zweedse Marduk is natuurlijk een oudgediende in de black metal scene. De band heeft de onstuimige vroege jaren van de Scandinavische scene meegemaakt. Ook heeft man van het eerste uur Morgan ‘Evil’ Steinmeyer Håkansson z’n stempel gedrukt op Abruptum, die destijds hun debuut uitbrachten bij Euronymous’ Deathlike Silence label. In de jaren 90 maakte Marduk een aantal black metal klassiekers van formaat.
En tot de beginjaren van het nieuwe millennium was de line-up van Marduk vrij steady. Toen, na respectievelijk Fredrik Andersson en B. War, in 2003 ook frontman Legion opstapte, werd deze vervangen door Mortuus. Met deze voormalig Funeral Mist frontman maakte de band wederom een aantal sterke albums met als voorlopig hoogtepunt “Frontschwein” uit 2015. Nu presenteert Marduk dan hun nieuwe werk ‘Viktoria’.

Marduk is:
Mortuus – Zang
Morgan – Gitaar
Devo – Bas
Fredrik – Drums

Viktoria
ViktoriaAls bij opener ‘Werwolf’ gelijk het luchtalarm afgaat, is meteen duidelijk dat het hoofdthema van dit nieuwe werkstuk, evenals z’n voorganger, wederom de Tweede Wereldoorlog is. Marduk laat zich dus blijkbaar niet de mond snoeren door activisten en gaat onverschrokken door met waar ze goed in zijn, namelijk alles en iedereen platwalsen met hun rauwe allesvernietigende black metal.

De band is niet van plan te buigen voor critici om verdere boycots te voorkomen. ‘Werwolf’ is geen typische Marduk track, maar het bevalt me wel degelijk. Dit nummer heeft een meer punky black ’n roll vibe die je eerder bij een Darkthrone of Carpathian Forest zou verwachten. Het nummer luistert lekker weg, maar is zeker geen voorbode voor de rest van het album.

Bij de tweede track ‘June 44’ horen we de panzer division weer op volle oorlogssterkte. De band blast als vanouds en felle black metalriffs worden afgevuurd. Ook op ‘Equestrian Bloodlust’ raast de band op volle kracht door. En hoewel de nummers behoorlijk agressief zijn, zijn het toch wel degelijk oorwurmen. De gitaarriffs van Morgan blijven in je hoofd zitten en je krijgt zin de volumeknop van je installatie steeds verder open te draaien. ‘Tiger I’ ligt qua tempo weer een stuk lager, maar is een erg aanstekelijke old school black metal track. Titeltrack ‘Viktoria’ is dan weer een van de meest snelle en agressieve nummers op dit album. Na alle geweld sluit het album, na een krap half uurtje, af met het hypnotiserende ‘Silent Night’.

Conclusie
“Viktoria” is black metal op z’n best. Niet vernieuwend of verrassend, maar wel overtuigend agressief, duister en brutaal. Ook qua productie is het dik in orde. Minder gepolijst dan de laatste Marduk albums, maar dat komt de sfeer alleen maar ten goede. Alles is perfect in balans en iedere riff is goed definieerbaar. De stem van Mortuus klinkt gemeen en gitzwart en iedere track heeft genoeg sterke hooks en melodielijnen die in je hoofd gaan zitten. Marduk maakt dus alle verwachtingen meer dan waar met een album dat zich makkelijk kan meten met “Frontschwein”.
Panzer division Marduk is nog lang niet toe aan een wapenstilstand.

1. Werwolf
2. June 44