Review: Martyr – Planet Metalhead – PT78 records – Release: 24-02-2022

Review: Martyr – Planet Metalhead – PT78 records – Release: 24-02-2022.

Martyr kwam in mijn vizier met het nummer ‘Snow & Fire’ op de verzamelaar ‘Dutch Steel’. Later volgde ‘For The Universe’ en ik werd fan. Het volgende ‘Darness At Time’s Edge’ was ook een voltreffer, maar daarna werd het stil rond de band. Tot ze in 2005 terug op het podium verschenen. De heruitgave van hun eerste wapenfeit werd omgedoopt tot ‘Fear The Universe’ en bevatte zelfs een reeks nieuwe nummers. Daarna verscheen ‘Circle of 8’ en zo’n zes jaar geleden was daar ‘You Are Next’. Een verjongingskuur werd doorgevoerd (enkel Rop en Rick bleven over) en hiermee werd de live-plaat ‘Live In Japan’ opgenomen. In volle Covid-19 lockdown en allerlei restricties werd hard gewerkt aan een opvolger. Het resultaat daarvan kan je horen op ‘Planet Metalhead’.

Martyr is:
Rick Bouwman – gitaar
Rop van Haren – zang
Geoffrey Maas – gitaar
Vinnie Wassink – basgitaar
Rick Valcon – drums

Planet Metalhead

Deze plaat start met piano en een kinderstem, daarna volgt een classic metal riff op de hielen gezeten door koorzang (à la Manowar). De snelheid wordt opgedreven en piepende gitaren die aan Raven doen denken schudden je wakker. De kracht van de stem van Rop doet mijn bek openvallen. ‘Raise Your Horns, Unite!’ is een echt metalstatement als albumopener!

‘Demon Hammer’ is opnieuw een snelle track dat doet denken aan Judas Priest (Painkiller – Jugulator) en laat gitaren horen die raakpunten hebben met de extremere metal. Rop maakt opnieuw indruk met zijn hoge uithalen. Een kalm middenstuk met een Steve Harris basgeluid laat je tot rust komen. Lang duurt dit niet want het nummer slaat om in een echte beuker met een knipoog naar Slayer (basdrum en riffs) om uiteindelijk te eindigen zoals het begon.

We belanden bij de heksen met ‘Children Of The Night’ en hier hoor je invloeden van US Metal acts zoals Savage Grace en de vroegere Iron Maiden albums. Het gitaarwerk is technisch sterk en klinkt ronduit geweldig. Drummer Rick Valcon heeft deze schijf voorzien van een vol en warm geluid, wat het beluisteren enorm aangenaam maakt. ‘Fire Of Rebellions’ heeft een iets trager ritme, maar beukt lekker weg. Een ideale headbanger dus! De veelzijdigheid van Rop komt hier duidelijk naar boven. Met ‘No Time For Goodbyes’ krijgen we een ballade voorgeschoteld. De video hiervan is opgenomen op een speciale manier en is een aanrader om te bekijken. Rop zet hier een prestatie neer om U tegen te zeggen. Hij laat hier gelijkenissen horen met Midnight en Geoff Tate. Luister ook naar het bijna falset gedeelte! Het nummer bevat de sfeer van een Crimson Glory track en bevat ook stukjes die aan ‘Battle Hymns’ van Manowar doen denken.

De snelheid schiet terug de hoogte in met ‘Metal Overdrive’, dat zowel power als een Dio-vibe (‘Stand Up And Shout’) bevat. Alles draait rond de ‘she-devil’ in het ziedende ‘La Diabla!’. De snelheid en de link met de klassieke US metal en de oude Maiden zijn terug duidelijk hoorbaar. Rop laat deze keer ook zijn diepere stem horen. Kerkgezang sluit deze track af. ‘Diary Of A Sinner’ is opnieuw een beukend nummer, dat afwisselend mid-tempo en snellere riffs (ruik ik hier terug Slayer?) laat horen. Rop klinkt hier heel sterk op ene Rob Halford. Miljaar, wat maakt die kerel indruk op mij op dit album.

Japanse percussie verwelkomt je op ‘Church Of Steel’. Tijdens de intro (en ook verder in het nummer) lijkt Rop over de stem te beschikken van Geoff Tate. De pure metal is duidelijk geïnspireerd door de twingitaren van Iron Maiden. De track is de favoriet van gitarist en oerlid Rick Bouwman en bij mezelf kaapt hij net niet die hoofdprijs weg. Die eer is weggelegd voor de magistrale afsluiter ‘Wings In A Darkened Soul’. Dit nummer heeft depressie als lyrisch thema en Rop slaagt en wonderbaarlijk in om de verschillende emoties te laten weerklinken die geassocieerd worden met zo’n trauma.

Het staat als een paal boven water dat Martyr hun sterkste album heeft afgeleverd. Elke compositie staat als een huis. De titel ‘Planet Metalhead’ dekt hier volledig de lading en de tien tracks geven je een rondleiding in het metallandschap. Het gitaarwerk is scherp, de ritmesectie beukt en Rop zet hier een topprestatie neer! Het album is voorzien van in het oog springend artwork afkomstig van Wasi Kendedes.
Op 12 maart vieren ze in De Helling te Utrecht hun veertigste verjaardag en dat zal ongetwijfeld een onvergetelijke avond worden. Deze Belg zal hemel en aarde verzetten om aanwezig te zijn!
Raise your horns, metalheads, koop dit album (dat ook op zwart en gekleurd vinyl verschijnt) en ga naar hun releaseparty!

Score: 4.5 uit 5