Review: Martyrdoom – Grievous Psychosis – Martyrdoom Productions – Release: Out now

Spread the love

Review: Martyrdoom – Grievous Psychosis – Martyrdoom Productions – Release: Out now.

Het Poolse Martyrdoom is opgericht in 2010, maar is pas echt actief sinds 2014. De band afficheert zichzelf als een death\doom metal band. Persoonlijk vind ik de band meer een old school death metal band met wat doom invloeden in de muziek verwerkt.

Martyrdoom is:
Artz – Bas
Wasyl – Drums
Johnny – Gitaar
Sociak – Zang
Marol – Gitaar

Grievous Psychosis
Martyrdoom“Grievous Psychosis” is het debuutalbum van Martyrdoom. Het album bevat mid tempo tot trage old school death metal. Ik vind heel veel invloed van de eerste albums van Obituary in het album terug, met wat minder snelle stukken. Er zijn ook invloeden te vinden van diverse death\doom bands, Entombed en qua geluid ook Celtic Frost. De drums klinken gevarieerd, met naast blastbeats en dubbele bassdrums diverse andere stijlen, waaronder zelfs een backbeat. Qua opnames klinkt het allemaal heel zwaar en vet, al had de dreigende zang net ietsje steviger in de mix gemogen. Voor een moderner tintje gebruikt de band her en der ook pinch harmonics.

Het eerste nummer, ‘Betrayed trust’, heeft een lange intro dat begint met rustig machinegeluid plus vervormde klokken en een dreigende opbouw, vervolgd met een trage beginriff. Dit intro is duidelijk van ‘Internal Bleeding’ als ‘Infected’ van Obituary afgekeken. Sonisch klinkt het als Celtic Frost. Het nummer is mid tempo en draait om de ritmische variatie. Het nummer neemt gas terug voor de nog wel steeds zwaar klinkende bridge die vrij melodisch is. Na de bridge krijgen we een finale met dubbele bassdrums die het nummer wel iets extra’s geeft. Dit nummer is een echt goede opener.

‘Bloody Incarnations’, heeft een snellere start a la vroege Death, waarna regelmatig de langzame death metal terug van de eerste song komt, afgewisseld met hogere tempo’s. De snellere stukken om melodische licks, de trage stukken om palm muted riffs. Qua opbouw is de song verder vergelijkbaar met de eerste song, compleet met een trage melodische bridge en een sneller einde. De riffs klinken lekker.

‘Oldschool Death’ is een nummer met een zeer duidelijke death\doom basis, afgewisseld met snellere stukken in (je raadt het al) old school death metal stijl. Ook dit is weer een kwaliteitssong. Naast de eerder genoemde speelstijlen bevat dit nummer ook tremolo picking. Het had wat mij betreft wat langer mogen zijn. De vierde song, ‘Lucifer Rise’, heeft de standaard aanwezige galm op de zang iets te hard staan. Ook in deze song worden snelle en langzame gedeeltes goed afgewisseld en zijn de melodische riffs lekker om naar te luisteren. Op sommige momenten is er voor de drums naar de vroege jaren tachtig geluisterd.

‘Drowned in Void’ heeft in de intro misschien wel de beste riff van het album. Dit is de tweede song waar echt flink uitgepakt is met de death\doom stijl, compleet met trage drums als basis. Als je van deze stijl houdt dan zal deze song je bevallen. Het volgende nummer, Face Without a Person’, is weer echte death metal en waarschijnlijk het snelste nummer op het album, op de trage bridge na. Deze bridge, met ruimte voor een basloop, geeft het nummer wel iets extra’s.

‘Psychosis ‘is een song in dezelfde stijl als het vorige nummer ,zonder verdere verassingen, maar wel van consequente kwaliteit. Het laatste nummer, ‘Corpsefuck’, is het langste nummer van het album. Het nummer heeft veel reverb en bouwt langzaam steeds dreigender op. Het is duidelijk als een grootse afsluiter bedoeld, waar de band zeker in geslaagd is.

Ik vind dit een heerlijk klinkend album, dat echter wel iets te duidelijk van de voorbeelden ‘leent’. Het is wel zeer de moeite van het beluisteren waard.

Score: 3.75 uit 5

01. Betrayed Trust