Review: Mayhem – Daemon – Century Media – Release: Out now

Review: Mayhem – Daemon – Century Media – Release: Out now.

Vijf jaar na “Esoteric Warfare” is er nu het nieuwe Mayhem album “Daemon”. In de tijd tussen het laatste album en dit nieuwe werk heeft Mayhem een intensieve tour gedaan waar “De Mysteriis Dom Sathanas” integraal werd gespeeld, en dat heeft zeker z’n weerslag op “Daemon” gehad. Dit album is dan ook zeker niet de logische opvolger van het technisch gecompliceerde ‘Esoteric Warfare’, maar heeft een veel meer old school Norwegian black metal vibe. Mayhem terug naar de roots dus. Maar ook niet helemaal. Want “Daemon” is ook zeker geen “De Mysteriis Dom Sathanas” kloon. Het is duidelijk te horen dat de riffs afkomstig zijn van Teloch en Ghul, niet Euronymous meer dan 25 jaar geleden. Maar referenties zijn er wel degelijk. Het is album klinkt daardoor fris en nieuw (voor zover Mayhem fris kan klinken), maar met de oude vertrouwde early nineties Norwegian black metal feel.

Mayhem is:
Attila Csihar – Zang
Teloch – Gitaar
Ghul – Gitaar
Necrobutcher – Bas
Hellhammer – Drums

Daemon

Het album schiet gelijk met ‘The Dying False King’ uit de startblokken. Een machtige recht toe recht aan black metal knaller. Het tweede nummer ‘Agenda Ignis’ is iets complexer en had op een album als “Grand Declaration of War” niet misstaan. Maar ‘Bad Blood’ vervolgens is qua songstructuur gelijk weer meer terug naar de “DMDS” tijd. Mijn persoonlijke favoriet is ‘Falsified and Hated’ dat begint met een heerlijke riff die doet denken aan Darkthrone en in het tussenstuk horen we hele enge keyboard toontjes, die het nummer nog naargeestiger maken. Het album is ontzettend afwisselend. Zo beukt ‘Worthless Abominations Destroyed’ alles omver, en is ‘Daemon Spawn’ vervolgens weer trager en meer atmosferisch. Maar ook de geweldige vocalen van Attila houdt het spannend. Die man tovert geluiden uit z’n strot die gewoon niet van deze wereld zijn. ‘Of Worms and Ruins’ had zo op “DMDS” kunnen staan en ‘Invoke the Oath’ is tenslotte een sfeervolle mid-tempo Mayhem track en een waardige afsluiter van dit geweldige album.

Mayhem heeft veel sterke albums heeft gemaakt, die voor de liefhebber in het begin soms even slikken waren. De band viel meestal niet in herhaling en schuwde experiment ook niet. En “pleasers” deed Mayhem al helemaal niet aan. Zo deden albums als het experimentele conceptalbum “Grand Declaration of War” of de modderig geproduceerde zieke en psychotische lelijkheid op “Ordo ad Chao” eerst wel even de wenkbrauwen fronsen. Later viel het kwartje dan vaak wel en werden het cult klassiekers. “Daemon” zou je daarmee een please album kunnen, omdat het klinkt zoals veel black metallers Mayhem graag horen. Maar Mayhem kennende heeft het niets met pleasen te maken, dit is gewoon hoe Mayhem anno 2019 nou eenmaal klinkt. Met een hervonden waardering voor de roots. De hoofdrol op dit album is weggelegd voor Attila Csihar, die maar weer eens bewijst één van de betere extreme metal vocalisten te zijn. En ook Hellhammer blijft gewoon een meesterdrummer. De productie is erg goed en heeft een een meer ‘live-feel’ in vergelijking met z’n voorganger.

Ik ben best overdonderd door de genialiteit van deze plaat en denk dat je rustig mag stellen dat Mayhem één van de betere metal albums van 2019 heeft afgeleverd. Maar ook dat de band met “Daemon” misschien wel hun beste werk ooit heeft gemaakt. Al zal het album natuurlijk nooit de impact hebben van Deathcrush” en “De Mysteriis Dom Sathanas”, de Noorse black metal legende Mayhem bewijst nog steeds tot de top van het genre te behoren.

Score: 4,9 uit 5

1. The Dying False King
2. Agenda Ignis