Review: Memoriam – For The Fallen – Nuclear Blast – Release: 24-03-2017

Review: Memoriam – For The Fallen – Nuclear Blast – Release: 24-03-2017.

Na de dood van Kiddie was het meteen afgelopen met Bolt Thrower. Een terechte keuze uiteraard. Uit de as van Bolt Thrower is toen Memoriam ontstaan. Karl ging samen met oud-Benediction maatje Frank Healy op bas en oud BT drummer Andy Whale aan de slag om een nieuw death metal collectief op te starten. Scott Fairfax is er ook op gitaar bijgekomen. Op papier dus een dikke bende aan death metal. De Hellfire demo’s van afgelopen jaar lieten al horen dat het stond als een huis en live werd er ook al meteen reputatie gemaakt.

Memoriam is:
Karl- Vocals
Andy- Drums
Frank- Bas
Scott – Gitaar

For The Fallen
De band wou geen BT 2.0 worden. Uiteraard gaat de vergelijking wel snel gemaakt worden. Muzikaal gezien is het een mix tussen het oude Benediction en Bolt Thrower. Het album opent rustig met de zelf getitelde track. De productie laat horen dat het meteen goed zit. Een dikke productie. Enig smetje zijn de vocalen van Karl. Zijn oldschool deathgrowl is overgegaan naar een wat meer schreeuwende stijl van zang. Dit onderscheid het uiteraard wel meteen weer van het ouderwetse Bolt Thrower geluid. ‘War Rages On’ laat een wat agressievere kant van Memoriam horen. Solide riffs die vooral in de rustige passages je hersenpan ingeramd worden.

‘Reduced to Zero’ opent met een heerlijk doom/death riff. De song heeft een sterke opbouw en is prachtig in elkaar geknutseld door de mannen. Een goede spanning en sfeer in dit nummer wat nog even ouderwets eindigt in een overkill van je nekspieren. ‘For The Fallen’ knalt meteen op een stevig doorstamp tempo los. Dit nummer gaat zeker live nog wel wat pitjes creëren. Het album gaat eigenlijk zeer voortvarend op deze manier door. Steevast weten ze je bij lurven te pakken. Door of over je heen te walsen met zeer solide riffing of je nekspieren te laten breken op snelle beats. Goed afwisselend wat het album net spannend genoeg houdt.

Memoriam is alles behalve origineel, maar is zeer trouw aan de oude leer. Wat ze doen is een gemiddeld album naar een hoger niveau tillen. Dit doen ze door solide te blijven in zowel de doomy passages als de meer uptempo stampnummers. Echte uitschieters mis ik helaas wel op het album. Het zal wellicht komen dat ik toch liever Bolt Thrower wil horen. “For the Fallen” is een lekkere UK doom death plaat geworden die, ondanks het gemis aan een “classick”, zeker een plaats in je platenkast verdiend.

Score: 3,75 uit 5

1. Memoriam
2. War Rages On