Review: Memoriam – Requiem For Mankind – Nuclear Blast – Release: 21-06-2019

Review: Memoriam – Requiem For Mankind – Nuclear Blast – Release: 21-06-2019.

De band is opgericht in maart 2016 als een ode aan ex Bolt Thrower drummer Martin “Kiddie” Kearns, en bestaat uit ex Bolt Thrower en (ex) Benediction leden. Een jaar later zag het debuut “For The Fallen” het levenslicht en precies een jaar later kwam het tweede album “The Silent Vigil” uit. Dit derde album heeft iets langer geduurd dan een jaar, maar de band heeft het tempo er aardig inzitten.

Memoriam is:
Karl Willets – zang
Andrew Whale – drums
Frank Healy – bas
Scott Farifax – gitaar

Requiem For Mankind

Dit derde album is het laatste van een drieluik. Het eerste album “For The Fallen” behandelde het rouwproces, dat leidde naar het tweede album “The Silent Vigil” dat meer ging over de berusting en respect naar de overledene. “Requiem for Mankind” gaat dan weer over het begrafenisproces wat je ook terug vindt in het artwork op de cover.. Zo letterlijk vindt je deze thema’s niet terug in de teksten, maar zijn ze grotendeels verpakt in verhalen over oorlog in het algemeen.

Het album opent met ‘Shell Shock’ waarvan inmiddels al een maand de video circuleert. Na een kort intro opent de band furieus. In de aanloop naar dit album heb ik de vorige twee albums geluisterd en die vond ik niet bijster bijzonder, maar dit blaast je gelijk omver. Wat meteen opvalt is dat de productie veel beter is dan die van de vorige twee albums en vooral Karl’s stem komt erg goed tot zijn recht. Het geluid klinkt over het algemeen ook veel voller.

Verwacht niks nieuws onder de zon van deze doorgewinterde death metal veteranen, maar het geheel wordt zo heerlijk strak gebracht met pakkende riffs, een lekkere groove en melodieuze passages, dat de gemiddelde death metal fan daar maling aan zal hebben. Halverwege het album, met ‘Refuse To Be Led’ en ‘The Veteran’, gaat het tempo er iets uit, maar over het algemeen is het lekker mid tempo doorstampen.

De vorige twee albums konden mij niet overtuigen, maar deze doet dat zeer zeker wel. Echte uitschieters zitten er niet tussen, maar de nummers zijn allemaal van hoge kwaliteit.

01. Shell Shock
02. Undefeated