Review: Memoriam – The Silent Vigil – Nuclear Blast Records – Release: 23-03-2018

Review: Memoriam – The Silent Vigil – Nuclear Blast Records – Release: 23-03-2018.

Wie kent Memoriam niet? De band die na het overlijden van Martin Kearns, drummer van Bolt Thrower, is opgericht in 2016. De band bestaat uit (ex)leden van Bolt Thrower, Benediction en Sacrilege. Men speelt old school death metal in de stijl waar Bolt Thrower en Benediction bekend mee zijn geworden.

Memoriam is:
Karl Willetts – Zang
Frank Healy – Basgitaar
Scott Fairfax – Gitaar
Andy Whale – Drums

The Silent Vigil
The Silent VigilAl enige tijd draait “The Silent Vigil” z’n rondjes bij mij thuis, in de auto, op het werk en zelfs in m’n telefoon (al draait hij daar geen rondjes natuurlijk, tenzij ik m’n mobiel een slinger geef). Het is het tweede album van de heren. In 2017 kwam “For the Fallen” uit. Ik heb ze in 2016 gezien op PartySan en sindsdien ben ik fan. Ben ik dan wel de juiste persoon om dit album te reviewen, gezien ik fan ben? Ik vind van wel, ik ben niet zomaar iemand die blindelings alles goed vind dat de band die ik gaaf vind uitbrengt.

Memoriam heeft het wiel niet uitgevonden en dat geven ze zelf ook ruiterlijk toe. De band bestaat uit (ex)leden van Bolt Thrower en Benediction en beide bands zijn ook terug te horen in de sound van Memoriam. Enerzijds het kenmerkende geluid van Bolt Thrower, dat als een soort Leopardtank gestaag over alles en iedereen heen walst en anderzijds het geluid van Benediction, dat ik zelf kenmerk als ‘Gentleman’s death metal’. Een verfijnde vorm van death metal, een beetje alsof men van een typische Engelse Cab een lijkwagen heeft gemaakt en daarmee rondtoert door het Britse landschap.

Puntje van kritiek, de zang van Karl Willets. Tenminste, dat is wat ik hier en daar op internet terug vind. De beste man zou niet meer goed bij stem zijn en zijn stembanden beter aan de wilgen hangen. Ach, hij is de jongste niet meer en zingt al decennia met zo’n ruige strot. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik vind het wel wat hebben. Hij klinkt als een death metal versie van Lemmy. Met zo’n mooi Engels accent uit Birmingham. Doordat het meer schreeuwerig is dan een grunt, is het ook een stuk verstaanbaarder. Luister maar eens naar ‘Bleed the Same’. Dat is in mijn ogen ook gelijk het beste nummer. Tekstueel is het een nummer dat de huidige tijd perfect weergeeft. De sociale onrust in de wereld wordt op een niet mis te verstane manier uitgespuwd door Karl. Halverwege zit een sample van de beroemdste speech van Martin Luther King, die precies lijkt te zijn geschreven op dit nummer. Al is dat andersom natuurlijk. Ook qua muziek, de gitaarlijnen, de drums. Alles klopt aan dit nummer. Geweldig!

Ook een nummer om even aan te halen is het titelnummer ‘The Silent Vigil’, dat maar amper twee minuten duurt. Het hele nummer is opgebouwd uit twee (of misschien net drie) riffs. Een openingsriff, een riff tijdens het vocale gedeelte en de herhaling van de openingsriff als slotstuk. In het vocale gedeelte zit ook een riff dat een variatie op de openings- en eindriff lijkt te zijn. Gaaf toch, een nummer zo simpel opbouwen? Zo hoort het, dat is old school death metal. Niet een nummer opbouwen uit tig riffs, die om de tien seconden overgaan in een ander riff en zodoende een onsamenhangende brei van het geheel maakt.

Het hele album is gewoon één brok no nonse death metal. Niks geen fratsen, gewoon eerlijk rammen met die hap. Het heeft ook een extreem gaaf hoesontwerp van niemand minder dan Dan Seagrave, die in de jaren negentig diverse deathmetal bands voorzag van de gaafste hoezen. In de tijd dat old school death metal nog gewoon death metal was.

Memoriam heeft een uiterst vermakelijk album afgeleverd. Een logisch vervolg op “For the Fallen”. Old school death metal met wat oude punk invloeden, recht toe recht aan herrie. Men heeft totaal niet de pretentie om vernieuwend te zijn en dat siert ze. Karl Willets heeft een doorleefde strot die de authenticiteit alleen maar ten goede komt.

Score: 3.9 uit 5

1. Soulless Parasite
2. Nothing Remains