Review: Memoriam – The Hellfire Demos II – Nuclear Blast – Release: Out Now

Review: Memoriam – The Hellfire Demos II – Nuclear Blast – Release: Out Now.

Memoriam is een zogenaamde supergroep. Ze zijn ontstaan in 2016 en eigenlijk kwam dit door een tragische gebeurtenis. Namelijk, nadat Martin Kearns, drummer van Bolt Thrower overleed bleef er een leegte achter. Karl Willets en Andy Whale, beiden van Bolt Thrower begonnen te jammen met Frank Healy en Scott Fairfax, beiden van Benediction en zo is Memoriam ontstaan. In eerste instantie was het de bedoeling dat men alleen covers ging spelen. Echter, na een poosje kroop het bloed waar het niet gaan kan en werden de eerste originele nummers geschreven. Later dit jaar komt het album “For the Fallen” uit, “The Hellfire Demos II” is een single met twee demo nummers.

Memoriam is:
Karl Willets – Zang
Frank Healy – Basgitaar
Scott Fairfax – Gitaar
Andy Whale – Drums

The Hellfire Demos II
coverDe titel geeft aan dat er ook een deel I is en dat klopt, deze kwam in 2016 uit en in de loop van 2017 komt het album “For the Fallen” uit. Deze single bevat twee nummers namelijk ‘Drone Strike’ en ‘Surrounded (By Death)’. Het nummer ‘Drone Strike’ staat exclusief op deze single en zal nergens anders verschijnen. De single komt ook alleen uit als digitale download en op vinyl, wit, wit splatter, groen en clear.

Zo, nu genoeg informatie dat meer lijkt op een advertentie, het is tijd voor de muziek. En daar kan ik heel kort over zijn. Memoriam bestaat uit (ex-) leden van Bolt Thrower en Benediction en dat hoor je heel duidelijk terug op de nummers. Vooral Bolt Thrower is een duidelijke inspiratiebron, misschien is het wel een voortzetting van Bolt Thrower, een ode aan Bolt Thrower en diens veel te vroeg gestorven drummer is het sowieso.

Op kant A vinden we ‘Drone Strike’. Dat begint gelijk met een lekkere Bolt Thrower riff en walst lekker door gedurende het hele nummer. Perfecte muziek voor nekspieroefeningen. Karl Willetts is goed bij stem, hij heeft een lekker verstaanbare grunt.

Op kant B staat dan ‘Surrounded (By Death)’, dat toch een stukje sneller is dan z’n voorganger. Maar ook hier liggen de Bolt Thrower riffs weer aan de basis van het nummer, echter de invloeden van Benediction zijn hier ook hoorbaar.

Ik heb het voorrecht gehad ze afgelopen jaar te mogen zien op PartySan. Ze speelden daar de spreekwoordelijke sterren van de hemel, al was dat best moeilijk midden op de middag op een zonovergoten vliegveld. Maar aan een ieder die de kans krijgt ze te zien kan ik zeggen dat je die kans met beide handen moet grijpen, Memoriam is live ontzettend goed!

Je hoort hier twee kneiters van old school death metal nummers, eigenlijk is het te weinig om echt een conclusie te kunnen trekken. Maar het feit dat de ban bestaat uit (ex-)leden van Bolt Thrower en Benediction, ze met die bands en met Memoriam al een geducht reputatie hebben opgebouwd én dat ze getekend zijn door Nuclear Blast, geeft genoeg redenen om te concluderen dat we hier te maken hebben met een blijvertje. Een score geef ik de single niet, dit omdat ik vind dat je geen score aan maar twee nummers kunt geven, ook al zijn het twee supernummers.

Kant A: Drone Strike
Kant B: Surrounded (By Death)

Memoriam Official