Review: Menschwalsch – Verdelgh & Heersch – Vidar Records – Release: Out now

Review: Menschwalsch – Verdelgh & Heersch – Vidar Records – Release: Out now.

“Papa, wat is Roggelend de hel binnen?”, vraagt mijn kleine meid van zes, als ik in mijn Menschwalsch shirt door de woonkamer wals. Een boze blik van mijn eega geeft een klein nadeel aan van metal in je moerstaal. Gelukkig kan het nog wel op standje 10 door de speakers geblast worden want eer zij de grunts ontcijferd heeft, zal die jonge meid zelf al wel satanisch preken. Menschwalsch uit Zwolle is een incestueuze samenstelling van leden uit onder meer Carnal Leftovers, Grindbashers en Departure. Mijn maat Mathieu is al een tijdje mooi druk geweest met Menschwalsch te creëren en met regelmaat heb ik al wat samples en demo/ideetjes mogen beluisteren. Na een grandioze releaseparty, zonder fysieke CD, is het album “Verdelgh & Heersch” via Vidar Records uitgebracht.

Menschwalsch is:
David – Drums
Michel – Zang
Wilfred – Gitaar, zang
Roland – Bas
Mathieu – Gitaar

Verdelgh & Heersch

Het debuut van de Zwollenaren bestaat uit acht beukende, dampende, viesche, melodische death metal nummers die qua inspiratie zijn ontsproten uit bands zoals Dismember, Bloodbath en At the Gates. Dit zijn niet de minste namen waar mee ze schermen. Gelukkig maken zij het deels waar om die sound waar te maken en gelukkig hebben zij er genoeg eigen in gemixed zodat het niet een dertien in een dozijn plaat geworden is.

Vooral indruk maken de vocalen van Michel. Het lijkt erop dat het album door meerdere vocalisten is ingegrunt, echter het bereik van Michel gaat zowel laag als hoog flink over de top. Michel heeft een divers grunt geluid in zijn vocabulaire capaciteiten en daar mag Menschwalsch zich flink mee in de handjes knijpen. Daar waar het momenteel de trend is om death metal in de oude stijl te maken met het typische HM-2 geluid, beukt Menschwalsch er met een rotte wind doorheen.

Het heeft even geduurd voordat Menschwalsch dit monster klaar had, maar dan heb je ook wat!

Link: