Review: Metal Allegiance – Metal Allegiance – Nuclear Blast – Release: Out Now

Review: Metal Allegiance – Metal Allegiance – Nuclear Blast – Release: Out Now.

Metal Allegiance… Die naam zei mij even niet zo snel wat, maar al snel bleek dit het project te zijn van Mark Menghi, samen met David Ellefson (Megadeth), Mike Portnoy (Dream Theater) en Alex Skolnick (Testament). Deze namen tezamen is al genoeg om te watertanden, maar verder lezend op hun website, las ik dat er nog een hele waslijst aan niet de minste gastmuzikanten meedoen op dit zelfbenoemde album.
Geen tijd te verliezen! Al was het omdat de nummers allemaal vrij lang zijn; gemiddeld ruim 6 minuten.

Metal Allegiance is:
Mark Menghi – Bas
Mike Portnoy (The Winery Dogs) – Drums
David Ellefson (Megadeth) – Bas
Alex Skolnick (Testament) – Gitaar

Gastbijdragen:
Alissa White-Gluz (Arch Enemy) – Zang
Andreas Kisser (Sepultura) – Gitaar
Ben Weinman (The Dillinger Escape Plan) – Gitaar
Charlie Benante (Anthrax) – Gitaar
Chris Jericho (Fozzy) – Zang
Chuck Billy (Testament) – Zang)
Cristina Scabbia (Lacuna Coil) – Zang
D. Randall Blythe (Lamb Of God) – Zang
Doug Pinnick (King’s X) – Zang
Gary Holt (Exodus) – Gitaar
Jamey Jasta (Hatebreed) – Zang
Mark Menghi – Bas
Mark Osegueda (Death Angel) – Zang
Matthew K. Heafy (Trivium) – Gitaar, zang
Misha Mansoor (Periphery) – Gitaar
Phil Demmel (Machine Head) – Gitaar
Philip H. Anselmo (Pantera) – Zang
Rex Brown (Pantera) – Bas
Ron “Bumblefoot” Thal – Gitaar
Steve “Zetro” Souza (Exodus) – Zang
Tim “Ripper” Owens (Judas Priest) – Zang
Troy Sanders ( Mastodon) – Zang

Metal Allegiance
metal-allegiance-album-cover-2015-billboard-650x650Het eerste nummer, ‘Gift of Pain’, begint al gelijk goed met een kort intro gevolgd door een messcherp begin. Het hele nummer is strak. Het herkenbare stemgeluid van Randy Blythe (Lamb of God) geeft het nummer een rauwe sound wat het nummer net die punch geeft, die het lekker maakt. De verwachtingen die ik vooraf had, worden met dit nummer meer dan volledig vervuld.
De tweede track op deze CD is getiteld ‘Let Darkness Fall’ en begint ook weer lekker stevig; dat kun je aan deze muzikanten wel overlaten! Tot het moment dat Troy Sanders (Mastodon) ‘No way out’ zingt, is het nog te doen, maar dit stuk komt nogal klagerig over en de break die na een aantal herhalingen volgt is met Spaanse gitaar en bongo’s, wat ik niet begrijp. Het past niet echt in de rest van het nummer en als het ‘no way ouououououout’ weer voorbijkomt ben ik klaar met dit nummer. Niet aan mij besteed.

Het derde nummer met de titel ‘Dying Song’ begint als een prachtige power ballad en de markante stem van Phil Anselmo (Pantera) is er een die je bijna in de war brengt na het vorige nummer. Ondanks de traagheid van (een deel van) het nummer, is de power onderhuids voelbaar, zoals ook bij veel Pantera nummers. Alex Skolnick en Mike Portnoy leven zich muzikaal uit op het einde van het nummer en dat is puur genieten! ‘Can’t Kill The Devil’ is het volgende nummer en begint eerst wat kalmpjes, maar al snel is het tempo weer rete-strak. De tekst in combinatie met de zang vind ik niet een hele gelukkige, waar het de titel betreft. Het wordt met een hoog meezing-gehalte gezongen, maar dat is ook het enige onderdeel wat zo gebracht wordt. De rest van het nummer is muzikaal genieten van vooral Mike Portnoy en Alex Skolnick. Met 4:55 is dit het kortste nummer van de CD.

Track 5 is getiteld ‘Scars’ en is een verrassend duet tussen Mark Osegueda van Death Angel en Cristina Scabbia van Lacuna Coil en ik moet zeggen dat het een zeer geslaagd nummer is, ondanks dat het nummer volgens mij volstrekt buiten de comfortzone van Mark ligt. Dit is een nummer waar je weinig woorden aan hoeft te besteden; dit moet je horen. Nog nagenietend van ‘Scars’ komt ‘Destination: Nowhere’ al binnen. Het begin is rustig, maar binnen een minuut gaat het muzikaal weer los; heerlijk! Matthew Heafy (Trivium) haalt met enige regelmaat door fraaie zanglijnen het tempo uit het nummer, wat voor een lekkere spanning zorgt. Van mij had de zang iets rauwer gemogen, om het nummer iets spannender te maken.

Het zevende nummer is getiteld ‘Wait Until Tomorrow’ en begint als ballad met Doug Pinnick op zang, totdat overduidelijk Jamey Jasta zich er mee gaat bemoeien en een stuk hardcore naar boven komt, maar al snel zakt het tempo terug en kabbelt het nummer lekker door, met hier en daar een soort van rap. Geen topper, maar ook niet slecht. Het op een na laatste nummer van deze CD, ‘Triangulum I. Creation II. Evolution III. Destruction’, is een instrumentaal nummer in de geest van Dream Theater en klinkt erg lekker. De CD die ik ontvangen heb, had helaas niet de bonustrack, waardoor ‘Pledge Of Allegiance’ het laatste nummer is. Dit is vanaf de eerste seconde pure vette oldskool thrash! I like!
Een super afsluiting van deze CD!

Uiteraard heb ik toch even de bonustrack opgezocht op YouTube omdat het een cover is van ‘We Rock’ van “DIO”. De officiële clip kun je hier bekijken.
Aan dit nummer zijn twee dingen die mij opvallen; ten eerste wat opvalt is hoe eng dichtbij Mark Osegueda bij de stem van DIO komt en ten tweede, hoe fantastisch Alissa White-Gluz kan zingen. Uiteraard is dit nummer ook weer rete-strak en het is een mooie tribute aan De Kleine Grote Man.

Dit mega-samenwerkingsverband is er één die er mag zijn. Met mannen als David Ellefson, Alex Skolnick in de organisatie is het niet heel vreemd dat er een behoorlijke thrash-invloed merkbaar is. Echter is dit niet overal doorgevoerd en dat maakt het album gevarieerd, maar ook her en der wat minder sterk, met als uitschieter in negatieve zin het tweede nummer ‘Let Darkness Fall’, maar ook ‘Wait Until Tomorrow’ is niet zo spannend als het had kunnen zijn. De invloed van Jamey Jasta had van mij wel iets groter mogen zijn.

De positieve punten zijn absoluut het openingsnummer ‘Gift of Pain’, maar meer nog het nummer ‘Pledge Of Alegiance’!

01. Gift Of Pain
02. Let Darkness Fall