Review: Metal Allegiance – Volume II Power Drunk Majesty – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Metal Allegiance – Volume II Power Drunk Majesty – Nuclear Blast – Release: Out now.

Is Metal Allegiance nu een project of daadwerkelijk een band? Daar zijn de meningen over verdeeld. De vaste bezetting bestaat uit twee bassisten, een drummer en een gitarist, en moet dus altijd gebruik maken van gastzangers, dus ik zie het meer als een project. Op het vorige album werden naast de zangers ook nog een heel scala aan andere gastmuzikanten gebruikt. Op dit album blijft dit beperkt tot drie gastgitaristen en negen gastzangers, waarbij een aantal zangers van het vorige album terugkeren.

Metal Allegiance is:
Alex Skolnick – gitaar
Mark Menghi – bas
Mike Portnoy – drums
Dave Ellefson – bas

Gastmuzikanten:
Joe Satriani – gitaar
Andreas Kisser – gitaar
Nita Strauss – gitaar
Trevor Strnad – zang
Bobby Ellsworth – zang
John Bush – zang
Mark Tornillo – zang
Johan Hegg – zang
Max Cavalera – zang
Troy Sanders – zang
Mark Osegueda – zang
Floor Jansen – zang

Volume II Power Drunk Majesty
Metal AllegianceHet eerste nummer ‘The Accuser’ begint gelijk lekker met een distorted gitaar die een aantal maal snel opkomt en ook snel weer wegebt. Daarna krijgen we meteen een gitaarsolo, waarna het eigenlijke nummer begint. Het is goed te horen dat Alex Skolnick de gitaar ter handen heeft en we krijgen een passage thrash dat muzikaal niet zou hebben misstaan op een Testament album, hoewel het wel minder pakkend is. Met zanger Trevor Strnad van The Black Dahlia Murder heeft het nummer een behoorlijk andere vibe dan het gemiddelde thrashnummer.

‘Bound By Silence’ heeft in het begin ook wel dat Testament gevoel, dat wel langzaam wegebt naarmate het nummer vordert. Ik weet dat de nummers muzikaal geschreven zijn met alle vier de instrumentalisten bij elkaar, en het lijkt erop dat ze ook al voor ogen hadden welke zanger welk nummer ging doen, want dit nummer is John Bush van Armoured Saint op het lijf geschreven. Net als het volgende nummer ‘Mother of Sin’ met gastzanger Bobby “Blitz” Ellsworth. Dit nummer is afwisselend uptempo en mid tempo waarbij het bij dat laatste een jaren 70 Black Sabbath vibe krijgt. Gitarist Andreas Kisser mag hier zijn gitaarskills vertonen in een gitaarbattle met Alex.

In het begin van ‘Terminal Illusion’ mag Mike Portnoy zijn kunsten vertonen met wat afwisselend drumwerk. In dit nummer mag hij verder, net als op veel nummers op dit album, flink aan de bak met double bass drums, wat hij normaal niet veel deed of doet in vorige of huidige bands. Mark Tornillo van Accept is hier de gastzanger en die schreeuwt zich lekker door het nummer heen. Aan hem en ook aan Bobby is niet te merken dat ze al zo lang meegaan, want er is nog weinig sleet te horen op hun stem.

Johan Hegg (Amon Amarth), met zijn lage ruige stem, is de gastzanger op ‘King with a Paper Crown’. Toch hoor ik nog een tweede wat hogere stem, die ik zo niet kan thuisbrengen, maar wel wat van Bobby Ellsworth wegheeft. Het nummer heeft veel tempowisselingen en ook veel gitaarsoli. Nita Straus van Alice Cooper mag zich dit keer meten met Alex Skolnick en doet dat met verve.

‘Voodoo of the Godsend’ is ook zo’n nummer dat wel speciaal geschreven moet zijn voor Max Cavalera, want het heeft een hoog tribal/Soulfly gehalte. ‘Liar &Thieves’ met Troy Sanders van Mastodon is wel een nummer dat opvalt tussen de rest. Aan de ene kant door het karakteristieke stemgeluid van Troy, maar aan de andere kant ook omdat het nummer erg industrial is, waarbij vaak de gitaar wegvalt en alleen onder begeleiding van drums wordt gezongen. Het tweede gedeelte van het nummer is wel meer thrash met een aantal lekkere gitaarsoli.

Thrash, met de uit duizenden herkenbare stem van Mark Osegueda, horen we op ‘Impulse Control’. In het begin ook even een basloopje dat er boven uit steekt. Verder spelen de bassisten in dienst van de nummers, maar hebben Mark en Dave wel het grootste aandeel in het schrijven van de lyrics die vooral gaan over het huidige, al dan niet politieke, klimaat in Amerika.

‘Power Drunk Majesty (Part I)’ is wederom een nummer met Mark Osegueda. Het nummer begint met alleen drums, waarna de gitaar zich toevoegt en je krijgt gelijk het gevoel dat er meer gaat gebeuren. Na eerst een redelijk standaard stukje thrash krijgen we met een basloopje en wat apart gitaarwerk een wat ander sfeertje. Dit gebeurt allemaal in de laatste minuut van het nummer en is eigenlijk meer een aanloop naar het volgende nummer, ‘Power Drunk Majesty (Part II)’. Zangeres Floor Jansen van Nightwish is hier een welkome afwisseling tussen al dat mannelijk geweld. Wees niet gevreesd want Floor zingt hier niet met haar operastem, maar meer met haar rockvocalen zoals op haar laatste project Northward. Het nummer is behoorlijk catchy en wat dit nummer juist leuk maakt zijn de meester/leerling gitaarpassages waarbij Joe Satriani begint waarna Alex invalt.

Het samenbrengen van rasmuzikanten is niet altijd garantie voor topmuziek. In dit geval zijn het allemaal solide nummers, maar geen enkel nummer dat er voor mij echt bovenuit steekt. Het album in zijn geheel is wel wat meer samenhangend dan het vorige dat ik erg chaotisch vond. Een aanrader is wel om het album wat meer luisterbeurten te geven om alles goed tot je te laten doordringen.

1. The Accuser
2. Bound By Silence
3. Mother of Sin