Review: Metal Church – Damned If You Do – Nuclear Blast – Release: 07-12-2018

Review: Metal Church – Damned If You Do – Nuclear Blast – Release: 07-12-2018.

Metal Church is een heavy metalband geformeerd door gitarist Kurdt Vanderhoof in San Francisco Californië. Op de eerste twee albums was David Wayne de zanger. Hij werd vervangen door Mike Howe, die drie albums met de band maakte. Mike Howe werd op zijn beurt weer vervangen door David Wayne die na een live-album en een nieuw studio-album weer werd vervangen door Ronny Munroe. “Damned If You Do” is het twaalfde album van de band en het tweede album na de terugkomst van zanger Mike Howe en de eerste met voormalig W.A.S.P.-drummer Stet Howeland.

Metal Church is:
Kurdt Vanderhoof – gitaar
Steve Unger – bas, backing vocals
Rick Van Zandt – gitaar
Mike Howe – zang
Stet Howland – drums

Damned If You Do
Metal ChurchEr wordt afgetrapt met het titelnummer ‘Damned If You Do’, waarvan ook al een video op het grote publiek werd losgelaten. Meteen wordt duidelijk dat Mike Howe terughalen het beste is wat de band het laatste decennia heeft gedaan. Nu is Ronnie Munroe en was David Wayne geen slechte zanger, maar Mike brengt net even wat meer pit in de muziek. Waar menig zanger zijn hoge noten niet meer haalt bij het ouder worden, heeft Mike Howe daar, net als collega Bobby Elsworth, niet zo heel veel problemen mee en krijst zich moeiteloos door de nummers. Dat werd tijdens Dynamo Metalfest 2016 al wel duidelijk.

‘The Black Things’ heeft zowel tekstueel als muzikaal wel een donker randje. Mike klinkt hier lekker ‘evil’ en de riffs zijn bijna bezwerend. Die riffs kun je natuurlijk wel overlaten aan “Mister Metal Church” Kurdt Vanderhoof. Bijna elk nummer heeft wel een riff die je gelijk bij je strot grijpt en niet meer loslaat. ‘By The Numbers’ heeft ook zo’n riff en na een paar keer luisteren zit het nummer in je kop vast gehamerd. ‘Revolution Underway’ is een soort van midtempo rustpuntje na drie snelle nummers. Deze blijft bij mij niet echt hangen. ‘Guillotine’ is weer wat sneller met de gitaar duidelijk op de voorgrond, de bas klinkt hier erg dof en ook de drums zijn wat naar de achtergrond gedrukt, bewust of onbewust. Een euvel waar ook ‘Rot Away’ last van heeft.

‘Into The Fold’ begint rustig en na een strak en helder stukje drumwerk hakt het nummer er lekker in. Het nummer heeft meerdere tempowisselingen en een korte gitaarsolo kort voor het midden. ‘Monkey Finger’ heeft een echt jaren 80 gevoel meegekregen en is meer heavy metal dan thrash en doet bij vlagen wat denken aan Accept. ‘Out of Balance’ zit tussen beide genres in, maar ook deze blijft bij mij niet niet hangen. Bij afsluiter ‘The War Electric’ is dat helaas niet anders.

Na een sterk begin kakt het album op driekwart toch wel wat in naar het standje achtergrondmuziek. Erg jammer als je weet dat een band meer kan dan dat. Slecht is het allemaal zeker niet, maar echte uitschieters heeft het album dan ook weer niet.

Score: 3,75 uit 5

1. Damned If You Do
2. The Black Things