Review: Ministry – Amerikkkant – Nuclear Blast Records – Release: Out now

Review: Ministry – Amerikkkant – Nuclear Blast Records – Release: Out now.

De Amerikaanse band Ministry, is de band die in feite het industrial metal genre heeft gecreëerd. De muziek die ze sinds eind jaren tachtig brengen, dansbare, ritmisch zeer repetitieve muziek vol samples, heeft ze destijds in de jaren tachtig en negentig redelijk populair gemaakt. In later jaren heeft de band daarnaast veel metal invloeden in hun albums verwerkt.

Ministry is:
Al Jourgensen– zang, gitaar, keyboards
Derek Abrams – drum
Sin Quirin – gitaar
Cesar Soto – gitaar
Tony Campos – bas
John Bechdel – keyboards
DJ Swamp – turntables

AmeriKKKant
Op zich zit het album goed in elkaar. Na zoveel jaar is Jourgensen inmiddels erg goed geworden in het creëren van industrial metal collages. De textfragmenten zijn ritmisch zeer goed in de muziek verwerkt. De keuze voor keyboard gegenereerde blaasinstrumenten draagt bij aan de muziek, zeker omdat de melodie en frasering natuurlijk voor blaasinstrumenten lijkt. Waar er turntables worden gebruikt is het qua timing goed in de muziek gezet en de zang klinkt er ook goed bij.

Het punt met industriële metal is naar mijn mening dat het dansbaar moet zijn. Al Jourgensen heeft te veel zijn best gedaan om het concept van het album uit te dragen, wat betekent dat sommige nummers op zichzelf je beter pakken dan andere. Sommige songs zijn te veel geluidscollage en te weinig ritmisch, andere zijn gewoon te traag. Het album kent in ieder geval geen goede start. De openingssong is geen echte song, maar een uit samples opgebouwde intro. De volgende song ‘Twilight Zone’ is traag en bouwt geen spanning op. Pas vanaf ‘Victims of a Clown’ dat een lekkere groove heeft wordt het leuk.

‘TV5/4Chan’ is echter weer een setje samples dat weinig toevoegt. Gelukkig is de volgende song, ‘We’re Tired of It’, de beste song van het album met een lekkere Sepultura vibe en een flink tempo. ‘Wargasm’ is ook een goede song met een goede opbouw en voldoende tempo, maar ‘Antifa’ pakt mijn aandacht gewoon niet. Helaas is ‘Game over’ vervolgens gewoon geen goede song. De afsluiter ‘AmeriKKKa’ trekt dat weliswaar weer een beetje recht, maar in totaal is het een album met naast goede songs heel wat missers.

Een album met goede ideeën en helaas veel missers. Gelukkig staan er ook een paar songs op die het live goed zullen doen. Ministry kan het nog steeds, maar doet het niet consequent.

Score: 3 uit 5

01. ‘I Know Words’