Review: The Monolith Deathcult – Versus 1 – Hammerheart Records – Release: 05-05-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: The Monolith Deathcult – Versus 1 – Hammerheart Records – Release: 05-05-2017.

De band werd in 2002 opgericht onder de naam Monolith en het debuutalbum “The Apotheosis” werd ook onder deze naam uitgebracht terwijl de band toen ook al onder de huidige naam bekend stond. Het eerste album was nog pure death metal met invloeden van Nile en Deicide. “The White Crematorium”, het tweede album, was onder andere door de toevoeging van de keyboard al wat experimenteler. Op “Trivmvirate” hoorden we steeds meer industrialinvloeden en die trend zette de band ook door op “Tetragrammaton”. Benieuwd hoe de band dit gaat doorvoeren op de nieuwe plaat “Versus 1”.

The Monolith Deathcult is:
Michiel Dekker – Gitaar, zang
Robin Kok – Bas, zang
Carsten Altena – Gitaar
Frank Schilperoort – Drums

Versus 1
The Monolith DeathcultHet album begint met het intro ‘Rod Serling’s Radio Drama’s’. Twilight Zone Radio Dramas, een Amerikaans radioprogramma gebaseerd op de televisieserie The Twilight Zone, is gebaseerd op de scripts van Rod Serling en werden op de radio uitgezonden met een volledige cast, muziek en sound effects. Dit intro wordt ook wel “Hal Sinden’s Radio Drama’s” genoemd. Hal Sinden wordt op de voorkant van het album genoemd als “The Voice”. Hierbij ga ik er maar vanuit, gezien de informatie nog wel eens in nevelen is gehuld bij TMDC, dat de beste man de stem is die we in meerdere nummers horen als verteller. Samples van dit radioprogramma, wel of niet echt en/of aangepast, horen we eveneens in meerdere nummers weer terug.

Het eerste echte nummer ‘Furious Gods’ begint na een a capella “Buba Buba” met de vragende woorden “Who are you, a fucking a capella group?” waarna de hel losbreekt. De band staat natuurlijk bekend om hun extreme metal en dat horen we ook in het eerste gedeelte van dit nummer. Later in het nummer krijgen we wat meer industrial invloeden, inclusief samples en een vergelijk met Ministry is zeker niet te ver gezocht.

‘Die Glocke’ begint met onheilspellende keys, gitaar en drums en een constant gesproken “Damn you Jesus” sample. Het nummer is verder mid tempo tot traag met halverwege nog even een snelle gitaarsolo. Het nummer is net als het eerste nummer weer lang met zeven minuten en er gebeurt teveel om hier uitvoerig te gaan beschrijven. ‘Seven Months of Mysticum’ begint snel en redelijk rommelig en versnelt na een halve minuut ook nog even naar hyberspeed. Tussendoor horen we ook nog een extra stampende beat van de keyboard. Het einde is weer supersnel. ‘Uchronian’ heeft een soort van sci fi intro met allerlei geluidjes. Daarna horen we een traag marcherende beat met daar overheen het gitaarspel dat langzaam opbouwt naar een gitaarsolo.

‘This Inhuman…’ heeft een begin dat ontzettend veel lijkt op Machine Head’s ‘Old’. Het nummer is verder puur extreme metal met daar overheen de nodige keyboardpartijen. ‘From the Stalinic Perspective’ heeft een filmisch intro. Op zich niks bijzonders aangezien de meeste nummers wel stukken bevatten die zo in films gebruikt kunnen worden. Het nummer is verder lekker doomy met een enorm lage doodroggel. Halverwege krijgen we redelijk onverwacht een gitaarsolo. Het nummer duurt dik 10 minuten en de laatste minuut horen we weer een stuk uit Rod Serlings radioprogramma met aan het einde de woorden “The Monolith Deathcult is still Alive”.

Drummer Frank Schilperoort is “The Hired Gun” op dit album en geen vast bandlid, maar mijns inziens één van de beste metaldrummers die Nederland rijk is.

Buiten het feit dat ik de band ooit eens een keer live heb gezien (ca 10 jaar geleden), heb ik me nooit zo verdiept in hun muziek, maar dat heb ik de afgelopen paar weken wel weer ingehaald. We hebben hier te maken met een stel rasmuzikanten die verdomd goed weten waar ze mee bezig zijn. Het gebruik van de samples en andere keyboard stukken zijn weldoordacht en zijn in elk nummer goed op hun plek.

1.Rod Serling’s Radio Dramas
2.The Furious Gods
3.Die Glocke