Review: Monstrosity – The Passage of Existence – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Monstrosity – The Passage of Existence – Metal Blade Records – Release: Out now.

Het is al meer dan tien jaar geleden dat het laatste wapenfeit van Monstrosity het levenslicht zag. In 2007 om precies te zijn verscheen ‘Spiritual Apocalypse’. En nu is dan onlangs het nieuwe album “The Passage of Existence” gereleased via Metal Blade Records. En wat voor een album is het geworden! Het zal mij niet verbazen dat dit album hoog gaat eindigen in het jaarlijstje van menig US death metal liefhebber. Monstrosity is opgericht in 1991, tijdens de hoogtijdagen van de Florida death metal scene. Ze brachten destijds de klassieker ‘Imperial Doom’ uit. Van de begindagen is Lee Harrison het nog enig overgebleven bandlid. De band heeft echter, ondanks de line-up wisselingen, niets aan kracht ingeboet.

Monstrosity is:
Mike Hrubovcak  – Zang
Lee Harrison – Drums
Mike Poggione – Bas
Mark English – Gitaar

The Passage of Existence
Monstrosity“The Passage of Existence” is een 100% klassiek Florida death metal album. Verwacht geen rare uitstapjes of experimenten. De productie van het album is dan wel modern, maar nergens penetrant of schreeuwerig. De plaat klinkt warm en alle instrumenten zijn goed in balans. Ook de bas is prominent aanwezig in de mix. Dit maakt het een heel aangenaam album om naar te luisteren.

Wat verder opvalt is het vakmanschap van de heren. De songwriting is sterk, de nummers zijn melodieus en sterke riffs en gitaarharmonieën staan centraal. Ook het drumwerk is erg divers en van hoog niveau: geen constante blastbeat of mitrailleursalvo’s van double bass, maar een grote diversiteit aan ritmes en drumstructuren. Technical death metal zonder dit, zoals bijvoorbeeld Atheist of Cynic, in extremen te trekken.

Gelijk vanaf opener ‘Cosmic Pandemia’ word je bij de kladden gegrepen en het album laat je vervolgens niet meer los. Hoogtepunten zijn moeilijk te benoemen, omdat het album eigenlijk van begin tot eind een hoogtepunt is. Een meer groovy nummer als ‘The Hive’, complexere nummers als ‘Slaves to the Evermore’…er is gewoon een hele mooie variëteit aan nummers op het album, waardoor het blijft boeien. Als je van technische gecontroleerde Amerikaanse death metal houdt van bands zoals Morbid Angel, Nile of Malevolent Creation, is dit een album die dicht tegen perfectie aanligt.

Met ‘The Passage of Existence’ heeft Monstrosity een geweldige plaat afgeleverd, waar niks op op aan te merken valt. Het is het elf jaar wachten meer dan waard geweest. Dit album levert vakmanschap op zowel muzikaal als wel productioneel niveau. En een prachtig ‘old school death metal’ artwork op de cover, die zo uit het begin van de jaren negentig had kunnen komen, maken dit werk helemaal af. Of dit album net zo’n klassieker als ‘Imperial Doom’ wordt betwijfel ik, omdat daarvoor de impact van death metal nu compleet anders is dan een kwart eeuw geleden. Maar het is wel een plaat die dit jaar hoge ogen gaat gooien binnen het extreme metal genre.

Score: 4,9 uit 5

1. Cosmic Pandemia
2. Kingdom Of Fire