Review: Mordbrand – Wilt – Carnal Records/Raw Skull Rekordz – Release: Out Now

Review: Mordbrand – Wilt – Carnal Records/Raw Skull Rekordz – Release: Out Now.

De Zweedse death metal formatie Mordbrand is ontsproten in 2006, maar pas echt actief sedert 2010. De band heeft al een fikse aanhang achter zijn kont aan gekregen met onder meer het prachtige “Imago” dat nog uitkwam onder de vlag van Deathgasm Record. Hun nieuwste schijf “Wilt” wordt aan de man gebracht door Carnal Records. Raw Skull Rekordz heeft voor de liefhebbers  dit zelfs nog op tape. Hoe Oldschool wil je het krijgen?

Mordbrand is:
Per Boder – Zang
Björn Larsson – Gitaar, Bas, Keys
Johan Rudberg – Drums

Wilt
Eerste wat je uiteraard denkt goh. Alweer een band in het straatje Grave, Entombed, Dismember. Die heren brengen allemaal al een prachtig potje metaalmuziek. Er zijn al vele klonen, zitten we dan nog te wachten op de volgende OSDM band uit Zweden? Het mooie van Mordbrand is dat ze iets extra ‘s in de sound hebben. Ondanks dat ze gewoon een pot brute metal maken, weten ze toch iets verfijnder uit de hoek te komen. Uiteraard kan het ook niet anders dat ze daarom een beetje buiten de lijntjes van het gevestigde Zweedse OSDM swingen. Met leden van oerband God Macabre in de gelederen weet je eigenlijk al wel wat te verwachten.

De songs zijn fantastisch neergezet en uitgevoerd door de drie heren. Heerlijk tempowisselingen, waarbij in de langzamere regionen de band bij wijlen melancholiek uit de hoek komt zetten. In de stamperij zit een groove waar Barnes nog jaloers op zou zijn. De sound is prachtig vormgegeven door Lawrence Mackrory. Nathalie Ziegler is verantwoordelijk voor het art-work. Dit maakt het plaatje zeker compleet! Bij vlagen komt de plaat iets druk over, maar als je hem even flink doorhaalt dan hoor je al gauw hoe goed het in elkaar steekt.

Wilt is een prima opvolger van “Imago” en een prima knipoog naar God Macabre. Heb je OSDM uit Zweden hoog in je vaandel staan, check “Wilt” dan snel.

1. Bleed into Nought
2. Delivering the Gods