Review: Mother Feather – Mother Feather – Metal Blade Records – Release: 13-05-2016

Review: Mother Feather – Mother Feather – Metal Blade Records – Release: 13-05-2016.

Het verhaal van Mother Feather start in de zomer van 2009. Toen Ann frontvrouw was van haar eigen band Ann Courtney And The Late Bloomers was ze gedesillusioneerd en voelde dat dit niet haar ding was. Thuis van de toenmalige toer begon ze nummers neer te pennen, die haar zelf een boost gaven. Ze begonnen met een nieuwe line-up op te treden en het samenspel op het podium van toetseniste/zangeres Elizabeth Carena werd een niet te versmaden facet van hun optredens. In 2011 volgde een eerste EP en twee jaar later volgde een tweede. Nu ze bij Metal Blade op stal zitten werden beide EP’s samengevoegd en als bonus werden er twee nieuwe nummers bijgesmeten.

Mother Feather is:
Ann Courtney – zang
Elizabeth Carena – zang en toetsen
Matt Basile – bas
Chris Foley – gitaar
Gunnar Olsen – drums

Mother Feather
mother featherDistorte gitaren met een vet, smerig geluid verwelkomen je tijdens opener ‘Living, Breathing’. Er zijn veel rakvlakken met acts zoals The Stooges en de New York Dolls te horen, maar daar komen deze dames ook voor uit. Visueel zien de dames er op zijn minst gezegd speciaal uit. Opvallende make-up en het pop–up effect rond de ogen doen je samen met tot de verbeelding sprekende kledij denken dat je met dames van de lichte zeden te maken hebt. Het zou me ook niet verbazen dat de bandnaam een afleiding is van Mother Featherlegs. Dat was een prostitué die in Wyoming werd vermoord tijdens een overval in 1879.
De zang van beide dames ligt ook in het verlengde van dat verhaal. Hun zang klinkt heel sensueel en doet je verbeelding op hol slaan.

Het nieuwe ‘Natural Disaster’ roept de doomy sfeer van de eerste Black Sabbath albums op en voegt daar subtiele toetsen aan toe. ‘Trampoline’ klinkt verrassend vrolijk en laat een funky bas en gitaar weerklinken. De teksten zijn hilarisch. Want als je ‘I’m your tramp, tramp, tramp…. trampoline’ hoort, moet je spontaan lachen. Volgens de dames gaat dit nummer over de vrijheid die je voelt als je wel degelijk op een trampoline springt!

Hun lijflied wordt initieel gedomineerd door een vette baslijn, maar de gitaar neemt het handeltje geleidelijk over en de zang klinkt hier eerder kwaad en de hoge gillen zorgen voor kippenvel.
‘747’ is ook door doom beïnvloed, maar ontpopt zich in de refreinen tot een vrolijk radio pop-rocknummer.
‘Beach House’ is het rustige nummer van het album met heerlijk hoge zang en relaxte riffs en een ondersteunende bas.

‘The Power’ laat meer moderne invloeden horen en tegelijkertijd zit er wat slidegitaar in verwerkt. Het korte ‘They Tore Down the SK 8 Park’ klinkt ontspannend door de akoestische gitaar en verder weerklinkt het dominerende basgeluid.
Afsluiter ‘Egyptology’ klinkt als een kleurrijke mengeling van New York Dolls en Muse. Het zijn rare vogels die meiden van Mother Feather, maar het nummer is uiteindelijk super catchy.

Een aangename verandering van spijs, deze debuutplaat van Mother Feather bij de Metal Blade stal. De sensuele zang en de rauwe gitaren zorgen voor een mooi contrast. Dit album luistert lekker weg, maar niet beluisteren zonder degelijke handschoenen. Deze katjes pak je best niet vast zonder een deftige bescherming. Want ze krabben en bijten. Het genre wordt niet voor niks omschreven als ‘pop cock rock’!
Je bent dus gewaarschuwd!

Score: 3,75 uit 5

1. Living, Breathing