Review: Myrkur – Marerirdt – Relapse Records – Release: 15-09-2017

Review: Myrkur – Marerirdt – Relapse Records – Release: 15-09-2017.

Amalie Bruun uit Denemarken heeft hoge ogen geworpen in de metalscene met haar black metal project Myrkur. Ooit als one woman-project begonnen heeft Myrkur zich ontpopt tot een serieuze band in de black metal scene. De Trve-roepers vonden het maar niks. Het was niet Kvlt en Trve genoeg. Maar zoals het een goed BM-artiest betaamt had ze daar schijt aan en ging gewoon verder met haar eigen ding. Eerst kwam er de EP “Myrkur” en via Relapse Records volgde al snel de eerste full-length “M”. Op dit album kwamen  Teloch ( Mayhem , Ndingr) en Myrvoll ( Ndingr)  haar ondersteunen. Nu is Myrkur toe aan haar tweede full-length “Mareridt”.

Myrkur is:

Amalie Bruun – Vocals, piano, nyckelharp, viool, gitaar, percussie, synths, orgel
Aaron Weaver – Drums, additional drums, percussie
William Hayes – Gitaar
Andreas Lynge – Gitaar, bas
Brad Mowen – Drums (op Funeral), percussie
Christopher Juul – Jew’s harp, percussie, mandola
Maria Franz – Percussie
Randall Dunn – Synths en loop processing
Abbey Blackwell – Contrabas
Chelsea Wolfe – Vocals, gitaar op Funeral
Koor – Veslemøy Aalde Heyerdahl en Ida Sandberg Motzfeldt

Mareridt
Het thema op dit album is “Nachtmerrie”. Amalie neemt ons wederom mee op een mystiek pad. En bewandelt muzikaal paden die ver buiten het spectrum van de metal liggen. De black metal scene kan opgelucht adem halen. Met black metal heeft het niks meer te maken, ware het niet dat “Mareridt” meer beklemmend en killer is dan menig album uit de black metalscene dat onlangs uitgebracht is.

Genoeg gezever of madam nu black metal maakt of niet. De muziek staat centraal op dit album en Amalie maakt er een waar feest van voor de doorgewinterde luisteraars. Het openingsnummer en tevens titeltrack ‘Mareridt’ opent folkloristisch. Het voelt aan als een duister volksliedje uit het hoge noorden van Europa. Erg subtiel, zonder enige vorm van distortion, doch indringend gebracht. De taal is een raadsel, maar de toon is duidelijk.

‘Maaneblot’ gaat meteen een stukje ruiger van start. Vol grunting en rauwe vuige riffs is het weer beklemmend zwart. Er wordt afgewisseld met cleane folkloristische stukken, maar vooral de venijnigheid in de snellere passages zijn erg lekker. Dit album barst van de veelzijdigheid. Madam Bruun is een creatief mens, dat blijkt wel uit de muzikale composities die zij ten gehore brengt op dit album. Zelfs enkel instrumentaal blijft het overeind staan. Het nummer ‘Keatteren’ kent geen vocalen, maar draagt wel bij aan de sfeer van het album. Toch is het kenmerkend stemgeluid van Myrkur wat dit album tot een pareltje maakt. Zij beschikt over lef om haar klassiek gevooisde vocalen in de black metal scene te werpen. Ondanks dat het niet haar sterkste kant is, had er voor de balans wel iets meer van haar grunt in gemogen.

Over het algemeen kabbelt het alsmaar erg melodieus voort en mist het af en toe de ruige punch die op het vorige album wel wat meer aanwezig was. Niet dat dit album te lief is, de sfeer is zelfs wat beklemmender dan op “M”, het is alleen allemaal wat rustieker van aard dan de vorige. Desondanks brengt Myrkur weer een pracht van een plaat. De schone Deense staat op 27 Oktober samen met Solstafir op de planken in Neushoorn te Leeuwarden. Tot daar en ondertussen lekker genieten van deze.

The Trve blackmetal liefhebbers zullen wel weer massaal gaan drammen. Maar het blijft een feit dat Amalie Bruun een getalenteerd mens is en met “Mareridt” wederom een dijk van een album heeft neergezet!

1. Mareridt
2. Måneblôt
3. The Serpent