Review: Narnia – Narnia – Self Released – Release: Out Now

Review: Narnia – Narnia – Self Released – Release: Out Now.

Het verhaal van Narnia start in 1996 toen Christian Liljegren en CL Grimmark plannen maakten voor een debuutalbum. Een jaar later werd “Awakening” op de mensheid los gelaten en het bleek een schot in de roos. Met enige regelmaat werden nieuwe albums onder de doopvont gehouden tot in 2008 Liljegren besloot de band te verlaten. Grimmark gooide het met “Course Of A Generation” over een andere boeg, maar dit bleek een verkeerde beweging te zijn. Tot in 2014 Christian en Grimmark begonnen te praten over een reünie. Twee jaar later staat Narnia er opnieuw met hun zevende album “Narnia”.

Narnia is:
Christian Liljegren – zang
CJ Grimmark gitaar, toetsen & achtergrondzang
Andreas “Habo” Johansson – drum
Martin Härenstam – toetsen
Andreas Passmark – bas
Charlotte Wessels – zang

Narnia
narniaDe vlotte opener en eerste single ‘Reaching For The Top’ kennen we al en een review kan je hier vinden. ‘I Still Believe’ start alvast met een commercieel, maar aanstekelijke solo van CJ en als de zang van Liljegren invalt hoor je ook licht bombastische toetsen op de achtergrond. Dit nummer klinkt geweldig en het samenspel van de toetsen en de lead en ritmegitaar brengt me in hogere sferen. De gitaarliefhebbers kunnen nog watertanden van de shredsolo.

‘On The Highest Mountain’ volgt een andere koers en hier bepaalt de bas van Andreas een groot deel van het geluid tijdens de verzen. Verandering van spijs doet eten zegt men. Dit gaat hier zeker op, want ik lust hier pap van. De teksten hebben natuurlijk een hoog christelijk gehalte, maar dat heeft me persoonlijk ook nooit gestoord bij andere zogenoemde ‘white metal’ bands zoals Stryper.
‘Thank You’ start op een vreemde manier met rare geluiden, piano en een effect op de stem. Geleidelijk aan transformeert het nummer tot een gevoelige ballade. Tot de gitaarsolo van CJ je wakker schudt en die zo’n twee minuten aanhoudt. Een ongewoon maar verrassend sterk nummer.

Met ‘One Way To The Promised Land’ worden we opnieuw bedolven met grootse riffs en beukende drums. Narnia is erin geslaagd om hun geluid naar de hedendaagse tijd te transfereren zonder hun eigen stijl te verloochenen. Het is ook telkens uitkijken naar de solo’s van CJ, want wat die die laat horen is werkelijk verbluffend. ‘Messengers’ klinkt commerciëler en bevat tegelijkertijd hardere riffs.

Van de galopperende riffs in ‘Who Do You Follow’ springen we naar een supersonische variant op het speedy ‘Moving On’. Afsluiter ‘Set The World On Fire’ kent wat klassieke heavy metal invloeden en ze overgieten dit nummer met een licht progressief sausje.

Grimmark en Liljegren zijn erin geslaagd om hun Narnia terug op de kaart te zetten met dit album. Hun vorige poging was op zijn minst gezegd minder geslaagd te noemen. Maar deze keer valt alles in de juiste plooi. Veel afwisseling tussen de knappe composities en het schitterend gitaarwerk van CJ en de warme stem van Liljegren zijn de grootste troeven. Maar het toetswerk zorgt er ook voor dat alles net dat beetje anders klinkt en dit is zo belangrijk in de hedendaagse muziekcultuur. De band belooft om zoveel mogelijk landen aan te doen met een toer en ik hoop dat ze de lage landen niet vergeten. Dit is melodieuze power metal op zijn best!

1. Reaching For The Top
2. I Still Believe
3. On The Highest Mountain