Review: Nervosa – Agony – Napalm Records – Release: 03-06-2016

Review: Nervosa – Agony – Napalm Records – Release: 03-06-2016.

Ik zit te luisteren naar het nieuwe album van Nervosa. Een Braziliaanse, zogenaamde, all-female band. Maar ze doen niets onder voor hun mannelijke collega’s. Opgericht in 2010, debuteerden ze in 2014 met het geweldige “Victim of Yourself”. Nu in 2016 ziet hun tweede album “Agony” het levenslicht. Nervosa speelt thrash metal, in de stijl van Destruction, Kreator en Sodom.

Nervosa is:
Prika Amaral – Gitaar en achtergrondzang
Fernanda Lira – Basgitaar en zang
Pitchu Ferraz – Drums

Agony
nervosa-agonyZoals gezegd zit ik te luisteren naar de nieuwe Nervosa. En dat album luistert erg fijn weg. De drums zijn opgenomen in The Foundations Studio’s, waar ook bands als Exodus, System of a Down en Tool eerder hebben opgenomen. De rest is opgenomen in de Norcal Studio’s met Brendan Duffey als producer. Hij is vooral bekend om z’n werk met Tim ‘Ripper’ Owens. Het geheel is gemasterd en gemixt door Andy Classen, bekend van talrijke thrash krakers, waaronder Holy Moses. Aan het totaal geluid zal het dan ook niet liggen. Dit is wat je verwachten mag van thrash metal.

Zoals de laatste tijd gebruikelijk is binnen de thrash metal scene, zijn de teksten vooral sociaal kritisch en politiek correct. Ik ben meer van de death- en black metal; van de dood en verderf teksten zeg maar. Ik zie de zang hier dus meer als extra instrument, voor politiek kijk ik wel naar het journaal, De Wereld Draait Door, politiek24 en Pauw. Mijn metal hoor ik het liefst met schedels, ingewanden en ledematen om m’n oren vliegend, of iets in die strekking. Maar als ik de zang als extra instrument ga zien, of beter gezegd, ga horen, dan hoor ik een heel mooi instrument. Zat Fernanda op het vorige album in de buurt van Destruction, ditmaal zit ze eerder in de buurt van oude Kreator, maar vooral in de buurt van Legion of the Damned. Zo, wat een strot heeft deze dame! Hier en daar gaat ze de diepte in en klinkt het als een grunt, geweldig! De nummers zelf hebben ook duidelijk een kop en een staart. Lekkere heftige gitaarriffs, geweldige drums en een vet pompende bas. En daar dan die ranzige zang overheen.

Nervosa heeft natuurlijk het wiel niet opnieuw uitgevonden. Alles is al eens eerder gedaan en misschien hier en daar ook wel beter. Maar het overgrote gedeelte steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. Qua vernieuwende muziek springt het laatste nummer ‘Wayfarer’ eruit. Fernanda laat daar horen dat ze ook, verdienstelijk, met een cleane stem kan zingen. Dit nummer heeft een beetje een jazzy gevoel. Het is als bonustrack op het album gezet en ik dacht in eerste instantie dat het hier om een cover ging. Maar ik heb het hele internet afgezocht en heb mijn vermoedens niet bevestigd gekregen. Het nummer is een zeer vreemde eend in de bijt, logisch dat dit als bonustrack op het album staat. Het past totaal niet bij de rest van het album. Bij mijn zoektocht naar informatie omtrent dit nummer kwam ik veel recensies tegen die dat nummer compleet de hemel in prezen. Nou, ik vind het nummer niks. Het is zeer zeker knap gezongen en ook best gedurfd om dit op je album te zetten. Maar ik hoop dat het een eenmalig iets was, want als Nervosa op deze voet doorgaat, verliezen ze in ieder geval één fan.

Met dit album levert Nervosa een dijk van een album af en ook zeker een verbetering op het voorgaande (debuut) album. Het laatste nummer ‘Wayfarer’ had van mij achterwege mogen blijven, maar verder is het een ontzettend gave thrash knaller. Binnenkort gaan ze veelvuldig op tour door Europa en doen ze Nederland ook meerdere keren aan. Gaat dat zien mensen, vooral als ze ook veel nummers van het nieuwe album gaan spelen.

1. Arrogance
2. Theory of Conspirancy
3. Deception