Review: Night in Gales – The Last Sunsets – Apostasy Records – Release: 23-02-2018

Review: Night in Gales – The Last Sunsets – Apostasy Records – Release: 23-02-2018.

Night in Gales is een Duitse melodische death metal band uit de omgeving Keulen, opgericht in 1995. Na een aantal drukke jaren, vier full lengths in vijf jaar tijd, werd het een tijdje stil. Er werden nog wel wat demo’s en een EP uitgebracht, maar het volgende studio-album, “Five Scars” (2011), liet tien jaar op zich wachten. Zanger Björn Gooßes verliet de band in 2012 en gitarist/songwriter Jens was druk met zijn heavy metal band Gloryful, waardoor Night In Gales weer op een tweede plan kwam. Zeven jaar na het laatste studio-album is er nu dan toch album nummer zes “The Last Sunsets”, gemixt en gemastered door Dan Swanö.

Night In Gales is:
Tobias Bruchman – Bas
Adriana Ricci – Drums
Frank Basten – Gitaar
Jens Basten – Gitaar
Christian Müller – Zang

The Last Sunsets
The Last Sunsets Het titelnummer begint relatief rustig. De muziek zakt heel even kort weg, om daarna heel abrupt als een dolle weer van start te gaan. Voor het eerst horen we hier één van de vele gastzangers en wel Christian Mertens van Dark Millenium, die ook nog op ‘Kingdom Of The Lost’ zijn bijdrage levert. Toeval of niet, het tweede nummer is getiteld ‘Dark Millenium’. Een uptempo nummer met aan het einde een vertraging, waarbij de bas wat solo speeltijd krijgt, waarna de muziek langzaam wegebt. Op ‘The Mortal Soul’ krijgt zanger Christian Müller wederom wat vocale steun van Mark Grewe ( ex-Morgoth, Insidious Disease). Mijns inzien een sterke zet, want helemaal weg ben ik niet van Christians vocalen die soms wat hysterisch overkomen en me soms wat doen denken aan de tweede zanger van Three Inches of Blood, maar dan wat minder hoog.

‘The Passing’ is een anderhalf minuut durend intermezzo met alleen akoestische gitaar. ‘Architects Of Tyranny’ heeft ook weer een gastzanger en ditmaal is dat Anselm Joel Brümmer (Ein Fisch Ohne Fahrrad, Carthago Must Fall). De gitaarsolo wordt gespeeld door Aaron Covarrubias (Against The Plagues). ‘The Abyss’ heeft in het begin gelijk al een pakkende riff die lekker in je kop blijft hangen en die na wat uptempo werk zich halverwege weer herhaalt. De tweede helft van het nummer is jammer genoeg wat rommelig. Ook hier weer een gastbijdrage, ditmaal backing vocals, van Martin Matzak (ex-Torchure), die we ook nog weer op het slotnummer ‘Dust and Form’ horen.

Kort voor het einde krijgen we nog een tweede intermezzo, in de vorm van het geluid van regen en donder en het ingetogen pianospel van Katrin M. Meier, met de naam ‘Cessation’. Het één na laatste nummer ‘In Pain, In Silence’ heeft ook duidelijk wat black metal invloeden. ‘Dust and Form begint met gedempte muziek die langzaam helder wordt. Voor zover ik kan horen wordt hier de zang in zijn geheel aan Martin Matzak overgelaten.

De zang staat niet erg sterk in de mix, waarschijnlijk omdat dit ook het zwakke punt van de band is en er misschien daarom wel zoveel gastzangers zijn aangetrokken!? Het geheel komt op mij vaak wat rommelig over. Eén gitarist bouwt zo ongeveer constant een muur van geluid en de variatie qua gitaarwerk vind ik ook niet erg sterk. Het is net in de spaarzame rustige momenten dat het melodische gitaarwerk wat leuker wordt. Nu ben ik niet echt weg van keyboardmuziek en al helemaal niet als daar een overkill aan is op een album, maar op dit album had de keyboard zeker niet misstaan. Sommige nummers hebben gitaarpassages waarvan ik denk, vervang dat door keyboard en het nummer krijgt net wat meer variatie en sfeer.

Score: 3,5 uit 5

01. The Last Sunsets
02. Dark Millenium