Review: The Nika Riots – Set Fire EP – Negative Vibe Records – Release: Out now

Review: The Nika Riots – Set Fire EP – Negative Vibe Records – Release: Out now.

The Nika Riots is een Noorse band die vorig jaar is opgericht en bestaat uit zanger Christopher Iversen (Man The Machetes), gitarist Jørgen Berg (Torch), gitarist Kristen Fjeldstad, bassist Morten Vikanes en drummer Noppers Myren (IEatHeartAttacks). De band is vernoemd naar het Nika-oproer. Een opstand die plaatsvond in Constantinopel in 532 waarbij bijna de helft van de stad werd verwoest of in vlammen opging. Sport verbroederd wordt wel eens gezegd, in dit geval was sport de aanleiding voor deze opstand. Even genoeg geschiedenisles voor deze keer en verder met waar het hier om draait, de muziek.

De Noren staan met hun crossover van onder andere metal en hardcore verre van waar we aan denken als we metal en Noorwegen in één zin noemen. De enige crossover Noorse bands die me zo te binnen schieten, zijn Turbonegro en meer recentelijk Kvlertak. Waar de muziek van die bands meer zijn gestoeld op punk en rock ‘n roll, heeft de muziek van The Nika Riots toch meer een hardcore vibe.

‘Anti-Social Social Club’ begint met een aanstekelijk drumritme en het nummer heeft een lekkere groove waar ik meteen Sick Of It All in terug hoor. Stilzitten is er in ieder geval gelijk vanaf het begin al niet bij. De zang van Christopher Iversen wisselt bij de meeste nummers tussen screams, wat hij bij Man The Machetes ook doet, en cleane zang. ‘Hanged, Drawn and Quartered’ begint rustig en melodisch, maar bouwt langzaam op naar een stuk pure up tempo rock ‘n roll, maar gaat daarna ook net zo makkelijk over naar een midtempo meezinger. Het begin van ‘Skeleton Crew’ is meer heavy metal en een link met Avenged Sevenfold is zeker niet te ver gezocht. De nummers zijn allemaal catchy, hebben een lekkere groove en luisteren makkelijk weg.

Echt een stempel zou ik niet kunnen drukken op de muziek van deze band. Het is een grote smeltkroes van genres. Dat en de tweede gitaar die net wat buiten de standaard te werk gaat is wat de muziek ook zo interessant maakt en houdt. De nummers vervelen geen moment en een tweede draaibeurt kan er makkelijk achteraan.

The Nika Riots Facebook
Negative Vibe Records