Review: Novelists – Noir – Nuclear Blast Records – Release: 08-09-02017

Review: Novelists – Noir – Nuclear Blast Records – Release: 08-09-02017.

Novelists werd in 2013 opgericht door de gebroeders Durand en kort daarna werden hun voormalige bandleden van Call to Sincerity, Matt, Charly en Nicolas, aan de line up toegevoegd. Begin 2014 werd er een EP uitgebracht, nadat eerst al een vijftal singles en meerdere video’s het levenslicht zagen. Eind 2015 was er dan eindelijk het debuut “Souvenirs” waarop de band nog wat zoekende leek naar een eigen stijl. Benieuwd wat de nieuwe plaat “Noir” ons brengt.

Novelists is:
Matt Gelsomino – Zang
Florestan Durand – Gitaar
Amael Durand – Drums
Charly Kelevra – Gitaar
Nicolas Delestrade – Bas

Noir
NoirOp “Souvenirs” staan wat nummers die mijns inziens wat chaotisch klinken, omdat er teveel gebeurde of omdat er een constante muur van geluid werd gebouwd door of de gitaar of het keyboard. Deze elementen vinden we op “Noir” niet echt weer. Het metalcore element door het typische drumgeluid is nog wel aanwezig, maar wordt wel steeds minder. De eerste paar nummers zijn behoorlijk rustig en atmosferisch van aard. Op ‘Monochrome’ is er zelfs voor de saxofoon een prominente rol weggelegd, wat het nummer haast een beetje een jazzy gevoel meegeeft.

Het gaat steeds meer de melodieuze/progressieve kant op, maar de rauwe randjes zijn nog wel steeds aanwezig. Op o.a. ‘Under Different Welkins’ wisselt Matt regelmatig van cleane naar ruige zang en versnelt het tempo dan ook wel. ‘Stranger Self’ is opvallend door een stuk rap à la Linkin Park. Opvallend zijn ook de titels van de nummers: duidelijk de lichte en donkere kant van het leven beschouwend, maar ook zowel Frans als Engels, terwijl de lyrics toch alleen Engels zijn. ‘À Travers le Miroir’ is zo’n nummer, dat geen ruige vocalen heeft, maar voor de rest alles bevat waar de band op het moment voor staat.

Geen idee of de band zijn eigen smoel al echt heeft gevonden met dit album!? Ten opzichte van “Souvenirs” is deze plaat een stuk melodieuzer en luistert wel wat makkelijker weg dan zijn voorganger. Novelists is een relatief nieuwe band en ik heb het gevoel dat de band ons nog gaat verbazen in de toekomst.

1. L’appel du Vide
2. Monochrome
3. Under Different Welkins