Review: Novelists – Souvenirs – Nuclear Blast – Release: 13-11-2015

Review: Novelists – Souvenirs – Nuclear Blast – Release: 13-11-2015.

Novelists werd in 2013 opgericht door de gebroeders Durand en kort daarna werden hun voormalige bandleden van Call to Sincerity, Matt, Charly en Nicolas, aan de line up toegevoegd. Begin 2014 werd er een EP uitgebracht, nadat eerst al een vijftal singles en meerdere video’s het levenslicht zagen. In maart van dit jaar werd al een video uitgebracht van ‘Gravity’, afkomstig van de nieuwe plaat “Souvenirs”, die in een tijdbestek van vier weken al 100.000 plays had.

Novelists is:
Matt Gelsomino – Zang
Florestan Durand – Gitaar
Amael Durand – Drums
Charly Kelevra – Gitaar
Nicolas Delestrade – Bas

Souvenirs
novelists-souvenirs-artworkHet album begint met een rustig synthesizerriedeltje, maar gaat al snel over in het typische metalcore ritme met op de achtergrond de synthesizer die een constante muur van geluid vormt. ‘Earth Grazer’ bouwt daar op verder met dit keer één van de gitaren die zorgt voor die muur van geluid. De drums houden het typische ritme en de tweede gitaar gaat zijn eigen weg. Matt’s stem is ruig, maar het zijn geen screams zoals gewoonlijk in het genre. ‘Gravity’ begint rustig met wat gitaargepingel, maar gaat ook weer snel over naar midtempo. Die muur van gitaargeluid op de achtergrond is, hoewel die niet heel luid in de mix staat, nu wel aardig irritant aanwezig. Het nummer bevat meerstemmige zang, maar Matt nu met zijn normale zangstem, die me doet denken aan de band Alexisonfire, wat het nummer dan weer een positieve draai meegeeft. ‘Antares’ begint met een gitaarsolo en eindelijk horen we iets wat buiten het typische metalcore geluid valt. Wederom hoor je meerstemmige zang en gitaren die meer richting de Djent gaan. ‘Black Lights’ is een kort rustpuntje op het album wat meer ambient is. Ik ga hier verder niet alle nummers behandelen, maar ‘5:12 AM’ steekt er toch wel boven uit, met een rustig, zweverig sfeertje dat je ook wel weer in het ambienthokje kunt stoppen. De tweede helft van het nummer wordt al wat meer uptempo en heeft gastbijdragen van Plini Roessler-Holgate (PLINI) en Lotti Holz. Op het nummer ‘Echoes’ horen we ook nog Pierre Danel van Kadinja. Dit is een album dat zeker groeit naarmate je het vaker luistert.

Er zijn veel bands die genres met elkaar mixen of elementen van andere genres aan hun muziek toevoegen , met wisselende resultaten. Novelists is er ook maar gedeeltelijk in geslaagd om boven het maaiveld uit te steken. Het idee is goed en er staan een paar pareltjes op dit album, maar sommige nummers komen ook heel chaotisch over omdat er teveel gebeurt. In mijn ogen kunnen ze verder komen als ze het typische metalcoregeluid wat loslaten omdat het een drukbezet genre is en je van goeden huize moet komen om je daar te onderscheiden van de rest. Maar we gaan ongetwijfeld meer horen van deze heren, dit is nog maar het debuut.

Score: 3,75 uit 5

1. Inanimate …
2. Earth Grazer