Review: Occult – 1992-1993 – Hammerheart Records – Release: Out Now

Review: Occult – 1992-1993 – Hammerheart Records – Release: Out Now.

Het Nederlandse Occult behoeft, volgens mij, geen introductie. De band rond Sepiroth is opgericht in 1992 en speelde black metal met thrash invloeden. Nadat Sepiroth zichzelf weer Maurice Swinkels ging noemen en de black metal invloeden naar de achtergrond gestopt werden, heeft men besloten de band om te dopen tot Legion of the Damned en de rest is geschiedenis. Het gaat hier om een heruitgave van hun demo uit 1993 getiteld “Studio Demo 1993” en een live verslag van het Black Flame Festival getiteld “Live 1992”. De demo uit 1993 is het eerste studiomateriaal van Occult.

Occult was:
Sepiroth – Zang
Leon – Gitaar
Sjors – Basgitaar (niet op de live opnames)
Erik – Drums

1992-1993
occultVoor mij ligt een stukje vaderlands metal geschiedenis. Hammerheart Records heeft de eerste studio opnames en het live verslag op het Black Flame Festival van Occult heruitgebracht. Op vinyl en cd wel te verstaan. Wees er snel bij want de boel is bijzonder gelimiteerd. Het is zelfs al mogelijk dat verschillende uitvoeringen al uitverkocht zijn. De opnames zijn opnieuw gemasterd en gemixt waardoor alles klinkt zoals het moet klinken. Natuurlijk klinken de live opnames niet helemaal je van het, maar dit heeft z’n charmes en is natuurlijk hartstikke ‘trve’. Dit album is ook opgedragen aan de echte die hard black/thrash fan en een ode aan de Nederlandse scene van begin jaren negentig.

Iedere Nederlandse black/thrash/deathmetalfan die nu om en nabij de veertig is, heeft wel eens van Occult gehoord, misschien zelfs wel een album, of meerdere, in huis. En hoogstwaarschijnlijk hebben ze Occult ook wel eens live gezien. En anders kent een ieder Legion of the Damned wel. Voor de Legion of the Damned fans die geen weet hebben dat zij eerder door het leven gingen als Occult is dit ook een mooie kennismaking met de underground metal scene van Nederland in de begin jaren negentig.

Hammerheart Records geeft ons samen met Occult een mooi kijkje in de Nederlandse undergronud metal scene uit de jaren negentig. Prachtig vormgegeven hoes en geremasterde versies van de oude Occult maken het geheel af. Puik stukje werk!

Score: 4 uit 5 (of nvt omdat een heruitgave betreft, maar 4 punten puur uit nostalgie)

Studio Demo 1993:
1: Intro