Review: Oceans of Slumber – The Banished Heart – Century Media Records – Release: 02-03-2018

Review: Oceans of Slumber – The Banished Heart – Century Media Records – Release: 02-03-2018.

De progressieve metal band Oceans of Slumber is een Amerikaanse band uit Houston die in 2011 is opgericht Hun eerste album dateert uit 2013, maar hun sound veranderde met de komst van de zangeres Cammie Gilbert. De vocalen kwamen veel meer op de voorgrond te staan, zonder de instrumentale acrobatiek te verliezen die ze al op het eerste album hadden. De band mixt heel diverse invloeden, zoals doom metal, progressieve rock en zelfs jazz tot een organisch geheel.

Oceans of Slumber is:
Cammie Gilbert– zang
Dobber Beverly – drums
Sean Gary – gitaar
Anthony Contreras – gitaar
Keegan Kelly – bas

The Banished Heart
Ook het nieuwe album van Oceans of Slumber draait heel erg om de melodieën van Cammie. Dit is een logische keuze, aangezien ze veel emotie in haar warme stemgeluid weet te leggen. Qua invloeden houdt haar zang het midden ergens tussen Jazz en de zangstijl van The Gathering.

Naast de zang staan ook de drumpartijen behoorlijk hoog in de mix. De drummer, Dobber Beverly, is zeer gevarieerd in zijn spel, dat van rock tot black metal blastbeats reikt. Over het algemeen zijn de songs vrij traag, wat niet betekent dat de instrumenten ook traag worden gespeeld. Ook de overige instrumenten zijn namelijk zeer gevarieerd in hun spel. Je wordt echt met variatie en muzikaliteit om de oren geslagen.

Je krijgt epische gevarieerde songs, zoals ‘The Banished Heart’, met dreigende riffs en blastbeats aan de ene kant en rustige gedeeltes met veel piano aan de andere kant, afgemaakt met emotionele heldere zang. Je krijgt ook groovende metal met grunts, zoals ‘Fleeting Dawn’. Je krijgt vreemde luistersongs, zoals ‘Her in the Distance’. Al met al ga je daarom als metalliefhebber zeker niet tekortkomen.

Is dit dus een fantastische plaat? Als ik het album in zijn geheel van begin tot eind beluister, verlies ik soms de interesse. Dit is vreemd, de songs zijn stuk voor stuk heel leuk en verschillen ook nog behoorlijk van elkaar. Vooral het begin van het album vind ik stug om door te komen, terwijl dezelfde songs prettiger zijn als je eerst een paar van de latere beluistert. Ik raad je aan niet te vroeg op te geven want je wordt wel beloond.

Een moeilijke plaat om in te komen wat mij betreft, maar desondanks denk ik dat de nieuwe songs perfect zullen werken tussen het oudere materiaal. Met een andere volgorde had de score nog hoger uit kunnen vallen.

Score: 3.75 uit 5

01. The Decay of Disregard
02. Fleeting Vigilance