Review: October Tide – In Splendor Below – Agonia Records – Release: Out now

Review: October Tide – In Splendor Below – Agonia Records – Release: Out now.

October Tide is een Zweedse death/doom band die vooral bekend is als zijproject van een aantal Katatonia-leden, zelfs al zit er inmiddels niemand meer in beide bands tegelijk. De band heeft in de loop van de jaren zes albums uitgebracht, maar is desondanks redelijk in de marge gebleven qua bekendheid. Qua geluid blijft October Tide behoorlijk dicht bij het oorspronkelijke death/doom geluid uit de jaren negentig, al is de Scandinavische afkomst te herkennen in de hoeveelheid melodie in de muziek. Sinds dat de band een tijd op non-actief heeft gestaan, is Fred Norman inmiddels het enig overgebleven oorspronkelijke lid en is October Tide een duiventil qua lidmaatschap.

October Tide is:
Fred Norrman – gitaar
Mattias “Kryptan” Norrman – gitaar
Jonas Sköld – drums
Alexander Högbom – zang
Johan Jönsegård – basgitaar

In Splendor Below

Vanaf de allereerste tonen van dit album zet October Tide een stevig, doomy geluid neer, geholpen door een juist gekozen productie. De zang zit wat meer in de Black Metal hoek, maar dat is ook de enige invloed. Verder zijn de songs stuk voor stuk melodieuze death/doom met moderne metal drums zoals je ze bij snellere genres verwacht. De songs op “In Splendor Below” zijn stuk voor stuk mid tempo voor death/doom begrippen.

Bij de eerste keer luisteren naar dit album, zullen je eerste gedachten ongetwijfeld zijn dat je naar een bak lekkere doom aan het luisteren bent. Dit is ook het geval, deze band weet hoe je een doom song schrijft en opneemt. Wat mij achteraf echter opviel, is dat de songs niet echt blijven hangen. Ook bij meerdere luisterbeurten blijf ik het gevoel houden dat de songs allemaal weliswaar degelijk zijn, maar toch net iets missen. Als je dit album vergelijkt met bijvoorbeeld een band als Paradise Lost, die ook doom riffs met veel melodielijnen combineert, is het duidelijk waarom. De riffs zijn behoorlijk generiek, de melodiepartijen niet echt memorabel en er komen geen verrassingen in sfeer of ritme in de songs voor. Tegelijk is het ook duidelijk dat de band het echt wel kan en iedere song strak en verzorgt, maar tevens intens brengt. October Tide geeft je met dit album lekkere doom van begin tot eind zonder dat je de behoefte hebt songs aan je playlist toe te voegen.

In Splendor Below is een fatsoenlijk doom album dat echter de songs mist die je omver kunnen blazen

Score: 3,75 uit 5

01. I, The Polluter