Review: Omnium Gatherum – Origin – Century Media Records – Release: 05-11-2021

Review: Omnium Gatherum – Origin – Century Media Records – Release: 05-11-2021.

Omnium Gatherum is een Finse band die in 1996 is opgericht. In de loop van de jaren heeft de band behoorlijk wat wisselingen gekend, zodat alleen Markus Vanhala, die ook in Insomnium speelt, is overgebleven van de originele leden. Sinds het vorige album is de line up ook al weer veranderd. Gitarist Joonas Koto heeft de band verlaten zodat de band nu over nog maar één gitarist beschikt. Drummer Tuomo Latvala en bassist Erkki Silvennoinen zijn vervangen door respectievelijk Atte Pesonen en Mikko Koivisto. De band heeft zich vanaf het begin op melodische death metal gericht, waar in de loop van acht uitgebrachte albums meer atmosferische invloeden aan zijn toegevoegd.

Omnium Gatherum is:
Jukka Pelkonen – zang
Markus Vanhala – gitaar, cleane zang
Aapo Koivisto – keyboards
Mikko Kivistö – bas, cleane zang
Atte Pesonen – drums

Origin

Omnium Gatherums negende album is overduidelijk weer melodische death metal of zoals de band de stijl zelf liever omschrijft, AORDM – adult oriented death metal , waarbij de band veel nadruk legt op het keyboard. Daarnaast gaat Omnium Gatherum graag voor veel gitaar leadpartijen, vaak samenwerkend met het keyboard, iets wat je in het begin van het tweede nummer ‘Prime’ gelijk hoort. De eerste helft van het album tot en met ‘Fortitude’ hebben de keys ook wel redelijk de overhand.

Met “Friction“, “Tempest” en “Unity” in de tweede helft krijgen de gitaren wat meer de overhand. De eerste is een echte powerhouse , maar de cleane vocalen van Markus Vanhala vind ik niet erg sterk en komen op mij wat zeurderig over. De zang van Jukka blijft over het gehele album ook redelijk hetzelfde. Daar zit nagenoeg geen variatie in en dat begint op den duur wel te vervelen. Dat gezegd hebbende krijgen we ‘Tempest’, die die variatie wel heeft en het nummer bouwt voor het midden al op alsof het een slotakkoord is.

‘Solemn’ heeft met een tijdsduur van 8:14 de lengte van een epische song en dat is het ook. Het nummer heeft veel tempowisselingen en alles waar de band bekend om staat zit er in. Het nummer begint rustig met keys en wat ambient geluiden, waarbij de gitaar er rustig overheen zingt. Dat rustige is maar van korte duur als de drums bombastisch invallen. Terwijl het tempo er lekker in gaat lijkt het alsof we een koor lichtjes op de achtergrond horen. Halverwege zakt het tempo wat in en krijgen we een gitaarsolo waarna de snelheid weer wat wordt opgeschroefd en we ook wat meer double bass drums krijgen. Het einde is weer rustig waarbij de ene gitaar langzaam wegebt en de andere er nog lichtjes wat noten uitperst.

Omnium Gatherum levert weer een solide album af met nummers die lekker in het gehoor liggen. Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden en op het slotnummer na wordt het eigenlijk nergens echt spannend of verrassend. Wat meer variatie in zang zou mijns inziens zeker een verbetering zijn.

Score: 3,8 uit 5

1. Emergence
2. Prime