Review: Omnium Gatherum – The Burning Cold – Century Media Records – Release: Out now

Review: Omnium Gatherum – The Burning Cold – Century Media Records – Release: Out now.

Omnium Gatherum is een Finse band die in 1996 is opgericht. Over de loop van de jaren heeft de band behoorlijk wat wisselingen gekend, zodat alleen Markus Vanhala, die ook in Insomnium speelt, is overgebleven van de originele leden. De band heeft zich vanaf het begin op melodische death metal gericht, waar over de loop van zeven uitgebrachte albums, meer atmosferische invloeden in zijn toegevoegd. De meeste albums van Omnium Gatherum zijn opgenomen met hulp van de beroemde Dan Swäno.

Omnium Gatherum is:
Markus Vanhala – Gitaar
Joonas Koto – Gitaar, Zang
Jukka Pelkonen – Zang
Aapo Koivisto – Keyboard
Erkki Silvennoinen – Bas
Tuomo Latvala – Drums

The Burning Cold
The Burning ColdOmnium Gatherums achtste album ‘The Burning Cold’ is overduidelijk weer melodische death metal , waarbij de band veel nadruk legt op keyboards, met hier en daar wat invloed van seventies en eighties (stadion) rock. Daarnaast gaat Omnium Gatherum graag voor veel gitaar leadpartijen, vaak samenwerkend met de keyboards. Hoewel de band vrijwel geen clean vocals gebruikt, zorgt dit, samen met een voorliefde voor mid tempo songs, er voor dat de band niet heel hard overkomt. De band heeft met dit geluid wel binnen het overvolle melodeath genre voldoende eigen geluid weten te krijgen, ondanks dat de invloed van Dark Tranquility en At The Gates overduidelijk is.

Voor dit album heeft de band er voor gekozen een paar losse concepten als rode draad door het album te laten lopen, namelijk tragedie en menselijke emotie. Dit zorgt er wel voor dat het album als een samenhangend geheel klinkt. Ook is het zo dat de band er voor heeft gezorgd dat iedere song op zichzelf kan staan, waar songs die alleen binnen het album werken nog wel eens een euvel van conceptplaten is. Het album is van het begin tot het eind solide en consistent, zonder missers. Het album is echter ook niet vernieuwend of overweldigend.

Muzikaal en qua emotie heeft het album voldoende te leveren. Vanaf het instrumentale intro ‘The Burning’, met veel samenspel tussen keyboard en gitaar en een emotionele solo, volgen nog tien songs die heerlijk in het gehoor liggen. De samenwerkende leadpartijen van keyboard en gitaar komen gelijk weer terug in de volgende song, ‘Gods Go First’, zoals ze op het hele album terug zullen komen. Een andere basis van Omnium Gatherums stijl zijn de moderne metal drums en de solide grunts. Samen met riffs die vaak redelijk simpel worden gehouden, legt de band zo een basis om de leadpartijen de vrije hand te geven. Dit is bijvoorbeeld duidelijk bij de song ‘Rest in your Heart’, een trage song met onderkoelde sfeer, waar de voorliefde voor classic rock en keyboards alle ruimte krijgt en de song toch melodeath blijft.

Hoewel spaarzaam, is de band niet vergeten ook nog enige liefde voor progressieve muziek te hebben: bij ‘Over the Battlefield’ wisselt de band regelmatig tussen maatsoorten en een song als ‘The Fearless Entity’ focust op complexere riffs. Op deze manier brengt de band variatie in een album dat aanvoelt als een geheel en focust op goede songwriting. Aan het einde van het album ben ik niet omvergeblazen, maar voel ik me wel grondig vermaakt.

In een populaire maar overvolle scene levert Omnium Gatherum een solide album af, zonder het wiel opnieuw uit te vinden, maar met voldoende eigenheid.

Score: 3.75 uit 5

01. The Burning