Review: Operation: Mindcrime – The Key – Frontiers Records – Release: 18-09-2015

Review: Operation: Mindcrime – The Key – Frontiers Records – Release: 18-09-2015.

Ik herinner me nog levendig het moment in mei 1983, toen ik in de platenzaak de EP van Queensrÿche voor het eerst hoorde. Die sound en vooral die stem van Geoff Tate waren fenomenaal. Ik ben altijd fan gebleven en de albums “The Warning”, “Rage For Order”, “Operation Mindcrime” en “Empire” behoren nog steeds tot mijn favoriete metalschijven. Rond de eeuwwissel was de band volgens mij toch het noorden wat kwijt en met “Operation Mindcrime II” was er een tijdelijke opflakkering waar te nemen. Enkele jaren geleden ontstond toen die helse ruzie tussen Geoff en de rest van de band. Enige tijd later waren er zelfs twee versies van Queensrÿche. De versie met Todd achter de microfoon heeft uiteindelijk de strijd gewonnen en zij mochten verder gaan als Queensrÿche. Geoff besloot toen om een nieuwe band te starten en deze Operation Mindcrime was het resultaat!

Operation Mindcrime is:
Geoff Tate – Vocals, Keyboards, Saxophone
Kelly Gray – Guitars, Vocals
Scott Moughton – Guitars, vocals
Dave Ellefson – Bass
John Moyer – Bass
Mark Daily – Vocals
Randy Gane – Keyboards
Simon Wright – Drums
Scott Mercado – Drums, Dulcimer
Brian Tichy – Drums

THE KEY
Operation-Mindcrime-–-The-Key-01Geluiden uit een ziekenhuis, getokkel op pc en allerlei geluidsfragmenten door elkaar is het eerste wat we te horen krijgen op “The Key”. Na een 70 seconden start het nummer dan eigenlijk. Geoff op de achtergrond en een diepe bas warmen de oren op. Maar eigenlijk is ‘Choices’ een lange intro dat geen echte songstructuur heeft!
‘Burn’ laat een geluid horen dat terug gaat naar het “Promised Land” album van Queensrÿche. Tate start aanvankelijk eerder rustig qua zang, maar geleidelijk bloeit alles open. Het gelaagde gitaargeluid is knap uitgewerkt en de solo werkt als een aperitief op mijn muzikale appetijt.
Er zijn een pak verwijzingen naar het album “Operation Mindcrime”, maar dit was eigenlijk te verwachten als je een band daar naar noemt! Zo hoor je onder andere meermaals een verhalende stem over de muziek. ‘Re-inventing The Future’ kan gezien worden als een voortzetting van dat magistrale album en dit nummer kan me meer dan bekoren. De vocale prestaties van Geoff zijn top op deze plaat en vertonen geen enkel spoor van slijtage! Benieuwd of dit live ook het geval zal zijn.
De bas van Dave Ellefson is heel prominent aanwezig gedurende ‘Ready To Fly’. Verrassend hier is de old school keyboardsolo!
Na het met dramatiek volgepropte intermezzo ‘Discussions In A Smoke Filled Room’, maken we kennis met de rauwere stem van Mark Daly op ‘Life Or Death’. De gitaarsound verwijst opnieuw naar Tate’s Queensrÿche (deze keer meer de “Empire” sound). Dit nummer laat naast wat geflirt met dance een vette bas horen met een puur oorwurm gitaarriffje. Als bonus krijgen we er nog piano en orkestratie bovenop! Een nummer dat steeds beter klinkt!
‘The Stranger’ verrast door zijn bereheavy sound en zijn drive. Geoff schuwt het experiment duidelijk niet, want hij waagt zich hier ook aan ‘gesproken’ zangtechniek (light versie van Zack La Rocca). Er duiken zelfs industrial geluiden op!
De ingeslagen hardere weg wordt ook gevolgd bij ‘Hearing Voices’. De inbreng van het orgelgeluid bouwt een brug tussen de hedendaagse sound en de 70’s rock. Dit album is duidelijk een groeier! De verschillende gitaarsolo’s zijn allen genietmomenten. Het basgeluid op dit album is werkelijk overdonderend.
‘On Queue’ is een heel speciaal nummer geworden. Het start als een akoestische ballade en er vallen massa’s achtergrondgeluiden te ontdekken. Het nummer bouwt geleidelijk op en na een dikke twee minuten krijgen we een aanval van de elektrische gitaren. Mr. Tate laat zich ook horen op de saxofoon en doet dat niet onaardig. Dit nummer is op zijn minst een vreemde eend in de bijt te noemen. Maar zeker en vast geen lelijk eendje!
Het korte en eerder droevig klinkende ‘Kicking In The Door’ is de spreekwoordelijke ballade van het album. Opnieuw wekt dit nummer veel sfeer op!
Dit album wordt afgesloten met het lange ‘The Fall’. Het weergaloze drumwerk verdient hier een afzonderlijke vermelding. Dit nummer zet de kracht van dit album nog eens goed in de verf! Knappe composities met veel variatie en onverwachte wendingen en bovenal een zeer vakkundige instrumentatie. Daarenboven wordt een intrigerend verhaal verteld over wat de implicaties zijn van het veranderen van de wereld.
Tate heeft me aangenaam verrast met dit album dat een echte groeier blijkt te zijn!

Geoff Tate heeft duidelijk vrede gesloten met het feit dat de Queensrÿche met Todd LaTorre als zanger de naam mag dragen. Dit album komt meer dan zijn laatste wapenfeit “Frequency Ynknown” (waarmee hij eigenlijk FY -fuck you- bedoelde) over als een nieuw hoofdstuk in de muzikale loopbaan van de man. Een niveau als een “Operation Mindcrime” wordt wel niet gehaald; maar dit album bevestigd meer dan ik had gehoopt: het bestaansrecht van dit project! Het vergt wel meerdere luisterbeurten, want dit is een echte groeier! Fans van Geoff kunnen dit blind aanschaffen en de Queensrÿche fans moeten zeker en vast eens luisteren!

1. Choices
2. Burn
3. Re-Inventing The Future