Review: Overkill – The Grinding Wheel – Nuclear Blast – Release: 10-02-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Overkill – The Grinding Wheel – Nuclear Blast – Release: 10-02-2017.

De Westkust van de VS en met name de Bay Area staat bekend om haar thrashscene, maar ook de Oostkust heeft een aantal bekende thrashbands voortgebracht zoals o.a. Anthrax ,Nuclear Assault en het uit New Jersey afkomstige Overkill. De Oostkust bands werden meer beïnvloed door de punkscene en Overkill is ook ontstaan uit de as van de punkband The Lubricunts. Begin jaren 80 werden er punkcovers gespeeld, maar al snel werd de aandacht verlegd naar het spelen van heavy metal covers en jaren later werden er ook eigen nummers geschreven. In 1985 kwam de band met hun debuut “Feel the Fire” en 32 jaar later zijn we toe aan studioplaat nummer achttien, “The Grinding Wheel”. Ook op deze albumcover prijkt weer de mascotte van de band ‘Chaly’, de gehoornde doodskop met groene ogen en vleermuisvleugels.

Overkill is:
Bobby “Blitz” Ellsworth – Zang
D.D. Verni – Bas, achtergrondzang
Dave Linsk – Lead gitaar, achtergrondzang
Derek “The Skull” Tailer – Rhythm gitaar, achtergrondzang
Ron Lipnicki – Drums

The Grinding Wheel
OverkillAls ‘Mean Green Killing Machine’ begint krijg ik door het typische gitaargeluid bijna het gevoel dat ik een plaat van Anthrax op heb gezet. Als na anderhalve minuut de tweede gitaar erbij komt en Bobby begint te zingen is dat gevoel ook meteen weer weg. Opvallend is dat zang iets minder hoog is dan normaal en ik hoor overeenkomsten met Mike Howe van Metal Church. Na vijf minuten horen we weer dat typische Anthrax gitaargeluid met daarop volgend een gitaarsolo. Aan het eind laat Bobby horen de hoge noten nog steeds te kunnen halen en gooit er nog even een hoge scream uit.

‘Goddamn Trouble’ gaat lekker snel van start en het nummer heeft een beetje een punkvibe met Bobby die de teksten er haast letterlijk uitspuugt. ‘Our Finest Hour’ begint met een vrij simpele maar pakkende riff met drummer Ron Lipnicki die het snelle nummer vakkundig aan elkaar timmert. ‘Shine On’ begint ook snel met halverwege een rustig stuk met cleane zang a la Blaze Bayley ten tijde van Iron Maiden, waarna het geweld weer losbarst en een gitaarsolo volgt. ‘The Long Road’ begint na een kort whoa,whoa intro met een razendsnelle gitaarsolo van een minuut. Op het eind krijgen we die solo nog een keer na een kort intro van bassist D.D. Het begint me nu op te vallen dat ik in elk nummer wel herkenbare stukken van andere thrashbands hoor.

Het lijkt er op dat de band me gehoord heeft want in de volgende nummers is dat minder. ‘Come Heavy’ valt op tussen al dat snelle geweld. Het nummer is mid tempo en heeft dat ouderwetse heavy metal gevoel en grooved lekker door. Na een kort basloopje wordt er weer een gitaarsolo ingegooid, iets waar de band erg scheutig mee is, maar geen enkele solo blijft bij mij echt hangen. ‘Red White and Blue’ is weer snel en gaat naar een kort mid tempo intermezzo weer razendsnel naar het eind.

De meeste nummers zijn lang en afsluiter ‘The Grinding Wheel’ tikt zelfs bijna de 8 minuten aan. Afwisselend horen we ‘Blitz’ clean en ruig zingen. Het nummer heeft veel tempowisselingen met halverwege een tempo versnelling en zeer agressieve zang. Daarna krijgen we een akoestisch stuk bas a la Steve Harris van Iron Maiden. Op de achtergrond horen we klaagzang en klokken als op een begrafenis, wat het nummer ook wel een soort van Iron Maiden gevoel meegeeft.

Nu is het binnen de thrash niet erg makkelijk om vernieuwend te zijn en een band zoals Overkill is daar ook niet mee bezig, maar zo te horen wordt er veel geluisterd naar andere bands binnen het genre. De productie is strak, maar geen enkel nummer steekt voor mij met kop en schouders boven de rest uit. Wel blijven een aantal nummers al snel in je kop hangen en zit er in vergelijking met de vorige paar albums meer melodie in de nummers.

Score: 3,8 uit 5

01. Mean Green Killing Machine
02. Goddamn Trouble