Review: Paradise Lost – Obsidian – Nuclear Blast – Release: 15-05-2020

Review: Paradise Lost – Obsidian – Nuclear Blast – Release: 15-05-2020.

Na het geweldige “Medusa” uit 2017 en bijna even sterke voorganger “The Plague Within” uit 2015, was ik erg benieuwd naar het nieuwe werk van de Britse doom veteranen Paradise Lost. Hoewel de band met “Medusa” voornamelijk de doom/death roots van “Lost Paradise” weer aanboorde, is dit nieuwe album toch weer meer gevarieerd en komen ook de gothic aspecten van de band weer bovendrijven. Al met al is “Obsidian” een erg sterke plaat geworden met gevarieerde songs die je gelijk bij de eerste luisterbeurt bij de kladden grijpen.

Paradise Lost is:
Nick Holmes – Zang
Greg Mackintosh – Lead gitaar
Aaron Aedy – Rhytm gitaar
Steve Edmondson – Bas
Waltteri Väyrynen – Drums

Obsidian

Opener ‘Darker Thoughts’ begint met celtic-achtige akoestische gitaar met een bijna Anathema-achtige zanglijn. Hoogst ongewoon voor Paradise Lost. ‘Fall from Grace’ is daarna weer een ouderwetse doom/death stamper die ook zo op “Medusa” had gepast. Mijn favoriete nummer van het album. Bij ‘Ghosts’ vervolgens komt de voorliefde voor bands als Sister of Mercy weer terug. Dit nummer doet weer meer denken aan de “Draconian Times/One Second” tijd van de band.

‘Ending Days’ is een beetje een vreemde eend in de bijt. Een semi-ballade die met toevoeging van violen erg sfeervol is. Afsluiter ‘Ravenghast’ is dan weer een typische Paradise Lost trage logge doom song. Met ‘Obsidian’ heeft Paradise Lost een gothic doom meesterwerk afgeleverd, die alle facetten van de band omvatten, met uitzondering van de synth-goth van ‘Host’. En dit zonder in herhaling te vallen. Alle nummers klinken fris en relevant. De zang wisselt af tussen de typische zware Nick Holmes grunts en een meer gothic zangstijl, zoals we dat kennen van bands als Killing Joke. Door deze afwisseling blijft de plaat boeien en ook qua songwriting zit er, na al die jaren, nog geen enkele sleet op.

De band klinkt de laatste jaren geïnspireerder dan ooit. De productie is uitmuntend. De plaat heeft een behoorlijk heavy en machtige sound. Vooral de bas stuwt zwaar door de nummers heen. Paradise Lost heeft weer een prachtige plaat afgeleverd die de liefhebber zeker zal weten te waarderen.

Score: 5 uit 5

1. Darker Thoughts
2. Fall From Grace