Review: Paradise Lost – Symphony For The Lost – Century Media Group – Release: Out Now

Review: Paradise Lost – Symphony For The Lost – Century Media Group – Release: Out Now.

Deze dvd van Paradise Lost volgt kort op het eerder in juni uitgebrachte veertiende album: “The Plague Within”. Niettemin is het een bijzondere uitgave, want de band heeft een concertregistratie gemaakt van hun unieke optreden samen met het uitstekende Plovdiv filharmonisch orkest. Gezien hun muzikale landschap zou je verwachten dat ze, in hun 25 jarig bestaan, veel eerder met een orkest opgetreden zouden hebben. Ik heb voor deze recensie “slechts” de beschikking over de beide cd-versies van dit optreden. Dat is jammer, want ik heb ontdekt dat het concert heeft plaatsgevonden in een Romeins amfitheater in Plovdiv (Bulgarije) en dat moeten toch zeker hele mooie beelden kunnen opleveren.

Paradise lost is:
Nick Holmes – Zang
Greg Mackintosh – Lead Gitaar
Aaron Aedy – Rhythm Gitaar
Steve Edmondson – Bas
Adrian Erlandsson – Drums

Symphony For The Lost
paradiselostsymphonycdVoor mij als Paradise Lost-fan (Sinds ‘Shades of God’ ongeveer) is het een genot om al hun verschillende nummers in een optreden te horen tezamen met de klassieke klanken van het orkest. Het optreden bevat verschillende nummers vanuit hun hele oeuvre. Op de eerste cd is voornamelijk werk te horen van het afgelopen decennium, met drie uitstapjes naar nummers meer uit het begin van Paradise Lost’s carrière. Aan het eind van cd1 blijf ik misschien wel wat teleurgesteld achter. Het geluid komt niet altijd even goed tot zijn recht. Tijdens het beluisteren van cd2 ga ik op zoek naar meer informatie over het amfitheater in Plovdiv en besef me dan dat het om een openluchtpodium gaat en dat het bij buitenconcerten vaak heel lastig is om het geluid in de hand te houden. Zeker met zo’n groot orkest erbij.

Op de tweede cd van deze dvd-registratie gaat deze prettige mix van jong en oud(er) gewoon heerlijk verder. Ook lijkt het publiek er, op dit tweede gedeelte van het concert, wat lekkerder in te zitten. Persoonlijk blijven ‘As I die’ en ‘True belief’ hele grote favorieten van mij. De cd eindigt waardig met ‘The last time’

Paradise Lost heeft een unieke concertregistratie uitgebracht. Op een unieke locatie en met een goed klassiek orkest. De nummers zijn een zeer mooie dwarsdoorsnede van de 25 jaar muziek die de band inmiddels al maakt. Wat mij betreft hadden er nog wel een paar toffe nummers bij gekund, maar zoals hij nu is krijg je zeker ook een goed beeld van de muziek van Paradise Lost. Het geluid / de productie had wel wat beter gemogen, maar ik ben zeker benieuwd naar band, publiek, locatie en orkest. Ik weet zeker dat ik binnenkort het concert ook eens ga bekijken.

Score: 3,6 uit 5

CD 1
01. Tragic Idol (orchestra live in Plovdiv 2014) (05:09)