Review: Paradox – Pangea – AFM Records – Release: Out Now

Review: Paradox – Pangea – AFM Records – Release: Out Now.

Dit Duitse instituut viert dit jaar zijn dertig jarig bestaan en hun twee albums uit de jaren tachtig deden toen meerdere metalen harten sneller slaan. In het huidige millennium kwamen ze terug en met verschillende tussentijden werd er geregeld een album op de markt gegooid. Nu slaat Charly terug met een compleet nieuwe line-up voor het album “Pangea”.

Paradox is:
Charly Steinhauer – zang, gitaar
Gus Drax – gitaar
Tilen Hudrap – bas
Kostas Milonas – drums

Pangea
paradoxpangeacdEr zitten zo’n dikke drie jaar tussen deze nieuwe en zijn voorganger “Tales Of The Weird”. Charly heeft ondertussen een zware hartoperatie ondergaan, zijn vriendin liet hem zitten en zijn band viel uiteen! Je zou voor minder de handdoek in de ring gooien! Maar de man begon in 2014 opnieuw aan een vers album en sprokkelde wat bandleden bij elkaar om hun zevende album en hun dertigste verjaardag te vieren.

‘Apophis’ start met melodieuze gitaren, maar al snel worden we aangevallen door strakke hakkende riffs. De inbreng van nieuwe extra snarenplukker Gus Drax is duidelijk merkbaar. Zijn technisch hoogstaand spel geeft de sound meer diepgang en slaagt er tegelijkertijd in om wat aanstekelijke licks in te gooien! Op de vorige schijf was hij gastmuzikant op het nummer ‘Fragile Alliance’. Dit is dus rammen, maar met de nodige melodie!

Het anti-oorlognummer ‘Raptor’ bijt zelfs nog wat harder in je vlees en het drumwerk van Kostas Milonas is werelds. Kostas is net als Gus van Griekse afkomst en ze zitten samen in de band Sunburst! De wervelende solo’s zijn steeds een lust voor het oor. Charly’s stem past perfect bij deze melodieus klinkende thrash. Tijdens ‘The Raging Planet’ wordt er een versnelling hoger geschakeld, maar de eerste single (video) ‘Ballot Or Bullet’ breekt alle snelheidsrecords. Ideaal nummer om alle spieren eens los te gooien!

Het titelnummer is wat complexer van opbouw en laat meerdere invloeden horen. Naast het hakwerk zitten er ook rustiger melodieuze stukken in verweven. Charly kreeg het ook voor mekaar om de originele line-up de achtergrondzang te laten doen. Met ‘Vale Of Tears’ krijgen we atmosferisch klinkende riffs over ons heen en het nummer is een krachtige powerballade met een explosief refrein.

Op het einde bewandelen we nog wat sciencefiction avonturen met het flitsende ‘Alien Godz’ en afsluiter ‘El Muerte’ doet mijn muzikale brein afdwalen naar de begindagen van Helloween en Iron Maiden door het heerlijke gitaarwerk!

Bandleider Charly Steinhauer is er ondanks veelvuldige tegenslagen toch in geslaagd om een waardige opvolger voor het drie jaar oude “Tales Of The Weird” te maken. Dit is een lekker thrashalbum geworden met een ietsje gladder geluid en veel gevoel voor melodie. De gitaarkunsten van Gus Drax maken dit uur vullend schijfje tot een heerlijke lekkernij voor de gitaarfreaks. Zeker en vast het aanschaffen waardig voor elke moderne thrash fan!
De hoes is opnieuw van de hand van Claudio Bergamin (Halford, King Diamond) die ook de laatste drie albums voor zijn rekening nam. Dit artwork valt onmiddellijk in positieve zin op!

1. Apophis
2. Raptor