Review: PARADOX – TALES OF THE WEIRD – AFM RECORDS – OUT NOW

PARADOX – TALES OF THE WEIRD – AFM RECORDS  – OUT NOW

Midden de jaren 80 tekende het Duitse Paradox bij Roadrunner en brachten ze hun goed ontvangen debuut “Product Of Imagination” uit. Een paar later deden ze het schitterende “Heresy” er bovenop. Maar de groep viel daarna uit elkaar. Tien jaar later kwam de band weer bij elkaar door de belangstelling van platenfirma’s. De band maakte een geweldige comeback in 1999 op het Wacken Open Air festival met hun derde kersverse schijf “Collision Course” onder de arm. Een deal bij AFM volgde en de band ging verder. Gezondheidsproblemen bij frontman Steinhauer zorgde ervoor dat de groep pas in 2007 met de opvolger kwam aandraven. Na hun vorige sterk aanbevolen “Riot Squad” staat de band er opnieuw met “Tales Of The World”.

Paradox is:
Charly Steinhauer – zang/gitaar
Christian Münzner – gitaar
Olly Keller – bas
Daniel “ Evil Ewald” Buld – drum

TALES OF THE WEIRD
Het titelnummer klokt meer dan 9 minuten en start verwonderlijk met akoestische gitaren. Na anderhalve minuut  worden die vervangen door hakkende riffs en een dreunende drum. Maar enkele ogenblikken later breekt de hel pas echt los met snelle drum en die typische supersnelle thrash riffs. Charly beschikt over een duidelijke en krachtige strot. Er zitten ook verrassende melodieuze passages in het zessnarenwerk verscholen als verborgen schatten! “Day Of Judgement” is een stuk sneller en de riffs zijn ongelooflijk aanstekelijk en mijn hoofd en alle beschikbare ledematen proberen het ritme te volgen. De instrumentale breaks in de nummers bevatten heerlijke gitaren met een sterk melodieuze inslag. Luister maar naar de break in “Brutalized”. “Fragile Alliance” kent een typische uit de 80’s metal aanzwellende riff als introductie. Het nummer kent zowel rustige (balladeske) als hardere (power metal) stukken. Dit is het dichtst dat Paradox bij een ballade komt! Het geweldige gitaarwerk is trouwens afkomstig van het snarenwonder Gus Drax van Sunburst.

“Escalation” roept een vergelijking op met de wereldband Toxic. Het technisch aspect van het gitaarwerk wordt hier sterk in de verf gezet! Supersnelle Helloween riffs openen “Brainwashed”. Het nummer volgt verder het riff gedomineerde thrashpad en vernietigd alles wat op zijn weg komt! De song kent een mooi uitgesponnen melodieus instrumentaal einde. Na het flitsende “Slashdead” en het korte akoestische “Zeitgeist” sluit het razend snelle “The Downward Spiral” dit heerlijke album af in de hoogste versnelling. Als bonus serveren ze ons een aardige versie van de Rainbow klassieker “A Light In The Black”. Dit thrash gezelschap heeft het nummer een mooie melodieuze thrash bewerking gegeven.

Wie houdt van een stevig potje thrash met oerdegelijke zang zal met deze Paradox een goede koop doen. Vooral de melodieuze stukken spreken me enorm aan en geregeld zijn er raakvlakken met de technische thrash van de band Toxic en zelfs een vleugje Agent Steel en wat Helloween. Kort samengevat kun je stellen dat dit een lekkere beuker is.

Rond Kerstmis 2012 kreeg frontman Charly opnieuw ernstige hartproblemen. Hij werd opgenomen in het ziekenhuis, maar na een succesvolle operatie mocht Charly  weer vlug huiswaarts.

Score: 3,75 out of 5

1. Tales Of The Weird