Review: Parasit – A Proud Tradition Of Stupidity – Cyclone Empire – Release: Out Now

Review: Parasit – A Proud Tradition Of Stupidity – Cyclone Empire – Release: Out Now.

Parasit is ontstaan uit de brandende resten van Uncurbed. Aan het eind van 2010 hebben drie voormalige leden van Uncurbed (Michael, Johan en Kenneth) de koppen bij elkaar gestoken en samen met Rikard, Pjär en Simon, Parasit begonnen. Nadien hebben er nog allerlei bezettingswissels plaatsgevonden, in 2013 kwam hun debuut “Välj Din Egen Bödel” uit, gevolgd door de EP “Bag Of Enemies” in 2014. En nu in 2016 komt de tweede langspeler “A Proud Tradition of Stupidity” uit. Parasit speelt D-beat dat ergens tussen crustpunk en snelle old school death metal in ligt.

Parasit is:
Simon Frid – Zang
Michael Gunnarsson – Gitaar
Kenneth Wiklund – Gitaar
Daniel Sandelin – Basgitaar
Johan Jansson – Drums

A Proud Tradition of Stupidity
Parasit-CYC-160-2_200dpiWauw, wat rockt dit album zeg! Lekkere vunzige, gruizige crustpunk met een vette death metal saus eroverheen. D-beat, zoals ze zelf zeggen. Ik ben zelf niet zo bekend met het genre. In m’n tijd als zanger bij Anarchos heb ik wel eens opgetreden met Bombs of Hades en Sledgehammer Nosejob. Parasit is hier wel enigszins mee te vergelijken. No nonsense raggen met die hap. Korte nummers, de kortste duurt 1:25 minuten en de langste 2:22 minuten. Het hele album bestaat uit 16 nummers, maar al met al is men dus na een klein half uurtje klaar. Vind ik op zich best jammer, want de muziek is aanstekelijk en mag van mij nog wel wat langer doorgaan. Maar in het genre is het normaal dat men zulke korte nummers speelt. Volgens mij zodat een full show als headliner ook nog geen 40 minuten duurt. Het is allemaal zo energiek dat je dat niet langer dan 35 tot 40 minuten aan één stuk door volhoudt.

Tekstueel is het voornamelijk politiek getint, maar ook dit is in het crust/punk/grind genre gemeengoed. Het is een mengelmoesje van Zweedse en Engelse teksten. ‘Den enes Bröd (den anders död)’ is natuurlijk overduidelijk ‘De één z’n brood, is de ander z’n dood’ en ‘Hur Svårt Kan Det Va?’ lijkt verdacht veel op ‘hoe zwart (of duister) kan het zijn?’. Beide nummers hebben die lekkere punk vibe; ach eigenlijk heeft het hele album die punk vibe. Opgenomen, gemixt en gemasterd is het in de Communichaos Media Clay Station met Mattias Kennhed achter de knoppen. De hoes is gemaakt door WÆIK, een Duitse kunstenares, die een lekker luguber gezicht heeft ontworpen.

Niet wetende wat ik precies in huis haalde met Parasit, heb ik toch erg genoten van de muzikale escapades van het vijftal. Ik wist alleen dat het Zweedse D-beat was en heb zelf bedacht dat dat wel eens Entombed op steroïden zou kunnen zijn. Daar zat ik niet zo ver naast. Fans van het genre zullen vast en zeker genieten van “A Proud Tradition of Stupidity” en voor mij is het reden om vaker iets te beluisteren dat aan de term D-beat voldoet.

Score: 3.2 uit 5

01 Den Enes Bröd
02 After Work Bars