Review: Pestifer – Execration Diatribes – RDL Records – Release: 25-02-2017

Review: Pestifer – Execration Diatribes – RDL Records – Release: 25-02-2017.

Pestifer, uit Portugal, dus niet te verwarren met de technische death metalband uit Belgïe, bestaat al sinds 2000. In 2009 hebben ze een EP uitgebracht, maar debuteren pas deze maand met hun eersteling.

Pestifer is:
Diogo Pereira – Drums
Pedro Silva – Zang, gitaar(lead)
Jorge Marinho – Bas

Execration Diatribes
Hier kunnen we kort over zijn. Razende death metal in het verlengde van het oudere Krisiun en vooral Rebaelliun is wat deze Portugezen in acht nummers (plus intro) over ons uitstorten. De boze heren kennen de brute werking van uptempo beats(dus geen blastbeats,) gecombineerd met scheurende riffs en een grofkorrelige, zware grunt. Die blaast traditiegetrouw vooral over de onderdrukking van religie. Dit verpakken ze in behoorlijk boeiende nummers van drie tot zeven minuten zodat je ondanks de snelheid toch in totaal toch nog een full length van zo’n 38 minuten speeltijd krijgt. Het productiegeluid is ook zeer massief en het hoesje is wat simpel getekend, zeg maar DIY oldschool en past dus prima.

Deze plaat is een brok graniet en geeft de liefhebber van Krisiun en Rebaelliun waar voor z’n geld. Echter worden de voorbeelden zo aangehaald dat je geen spat originaliteit hoeft te verwachten. Ook vind ik hun voorbeeldbands qua nummercompositie sterker en meer catchy. Ik denk dat die verfijning door hun ervaring en hun grote drive om zich te ontwikkelen komt. Pestifer is daarmee vergeleken niet bepaald een actieve band. Volgens hun Facebook pagina zit gitarist Nuno Mourão er nog bij. Als Pestifer nou eens wat actiever aan de slag gaat in plaats van één keer in de negen of zeven jaar een release uit te brengen, dan zie ik ze nog wel op gelijke hoogte komen, want ver zitten ze er zeker niet vanaf! Op dit moment is dit een perfecte tour supportband en fans van deze stijl kunnen deze plaat prima laten smaken!
Hier vindt je het vrijgegeven nummer “Mars Exult”: https://www.youtube.com/watch?v=-UJqmOHKS7A

Score: 3,75 uit 5

1. March of the Dead Orchestra (instrumental)