Review: Pestilence – Hadeon – Hammerheart Records – Release: 02-03-2018

Review: Pestilence – Hadeon – Hammerheart Records – Release: 02-03-2018.

Pestilence behoeft voor de death metal liefhebbers geen introductie. De band doet al sinds 1986 mee, maar dan wel met de nodige tussenpozen. In 1994 stopte de band er al een keer mee om pas in 2008 weer terug te keren. In 2014, na drie full lengths in vijf jaar, kondigde Patrick Mameli aan dat Pestilence er mee ophield en hij verder ging met het project Neuromorph. Nog wel de mogelijkheid open houdende dat hij en Patrick Uterwijk weer bij elkaar zouden kunnen komen voor een aantal old school shows. In 2016 kondigde de band op hun facebookpagina aan weer actief te zijn. ”Hadeon” is inmiddels het achtste album.

Pestilence is:
Patrick Mameli– zang/gitaar
Septimiu Hărşan – drums
Tilen Hudrap – bas
Calin Paraschiv – gitaar

Hadeon
Het album begint met ‘Unholy Transcript’, een bijna filmisch intro met verschillende geluiden en instrumenten en een digitale stem die het album inleidt. ‘Non Physical Instinct’ en ‘Multi Dimensional’ , ‘Oversoul’ en ‘Materilization’ liggen wel een beetje in het verlengde van “Testimony..” maar dan wel met veel lagere vocalen. De nummers hebben allemaal een redelijk zelfde opbouw en hebben allemaal een gitaarsolo om het technische aspect te benadrukken.

Tot nu toe vind ik de nummers, mede door het veelvuldige herhalen van riffs en redelijk standaard drumwerk, niet bijzonder boeiend. Het eerste opvallende nummer is ‘Astral Projection’. Die heeft afwisselend ruige en digitale (robot)vocalen en ligt qua muziek ergens tussen “Testimony..” en “Spheres”.
‘Discarnate Entity’ begint rustig met een gitaarsolo en heeft opvallende niet standaard double bass drums, die trouwens spaarzaam zijn op het album. ‘Subvisions’ is een soort van intermezzo met alleen basgitaar en aan het eind een Chinese gong.

‘Ultra Demons’ is opvallend door de tweede stem en door wederom het gebruik van de digitale stem die ergens in het midden wel heel abrupt invalt als een soort van brug naar de tweede helft. De twee laatste nummers ‘Layers of Reality’ en ‘Electro Magnetic’ hebben wat meer variatie, met name in het drumwerk, en blijven daardoor bij mij ook wat meer hangen.

Het is allemaal niet slecht wat Pestilence laat horen met “Hadeon”, maar heel erg warm loop ik voor dit album nou ook weer niet. Het kabbelt allemaal lekker door, maar geen enkel nummer steekt er met kop en schouders boven uit. De vele gitaarsolo’s die in elk nummer aanwezig zijn, storen mij wel. Die moeten mijns inziens natuurlijk komen en niet omdat er zo nodig een solo in het nummer moet. Dat gevoel krijg ik hier wel. De oudere albums van Pestilence draaien hier nog regelmatig hun rondjes, maar deze zal snel in de vergetelheid raken. Trouwens wel benieuwd hoe het Neuromorph project vordert, aangezien er al een titel voor het album was (Synaptic) en een jaar geleden ook al een tracklist rondging.

Score: 3,5 uit 5

1.Unholy Transcript
2.Non Physical Existent