Review: Poem – Unique – ViciSolum Records – Release: 23-02-2018

Review: Poem – Unique – ViciSolum Records – Release: 23-02-2018.

Poem is een Griekse progressieve metal band die is opgericht in 2006. De band combineert invloeden van nineties alternatieve rock met diverse invloeden uit moderne progressieve metal, zoals Tool, Soen en zelfs wat djent invloeden.

Poem is:
George Prokopiou– zang, gitaar
Laurence Bergström – gitaar
Takis Foitos – bas
Stavros Rigos – drums

Unique
Het album is redelijk spaarzaam qua productie voor een progressieve plaat. Het zijn voornamelijk de instrumenten en de zang, zonder al te veel extra lagen en zonder al te veel effecten. De songs wisselen stuk voor stuk vrij veel van sfeer, emotie en dynamiek. De zang is redelijk clean, vooral daar waar de zanger de alternatieve rock en metalcore invloeden naar voren laat komen in zijn zang klinkt hij wat rauwer.

Met de eerste song ‘False Morality’ laat de band gelijk zien waar hun invloeden op dit moment vandaan komen. Het nummer begint met een door djent geïnspireerde riff zonder melodie maar met een ingewikkeld ritme. Lager in de mix voegt de tweede gitaar wel melodie toe. De band gaat even over op een druk stukje met progressieve melodieuze loopjes, voordat het gas even helemaal terug wordt genomen. Deze op alternatieve rock geïnspireerde hard-zacht dynamiek wordt de hele song volgehouden en her en der aangevuld met wat jazzy invloeden. Het lukt Poem goed om tegelijk gevoelig en krachtig te zijn in deze song.

Ook de tweede song ‘My Own Disorder’is opgebouwd op een geraamte van lage ritmische gitaarriffs, die door de tweede gitaar met melodie wordt aangekleed. Ook wordt er bij deze song achtergrondzang toegevoegd. Bij deze song valt op hoe gevarieerd de drummer is. Ook deze song is heel gevarieerd, vooral gedragen door de ritmesectie.

‘Four Cornered God’ laat veel van de songwriting technieken van de eerste song terugkomen, maar wordt gedragen door de zang. Vooral in de rustige gedeeltes zitten daar Soen invloeden in. Het is een wat langer nummer wat betekent dat de band zich de tijd gunt om een instrumentale passage op te nemen die alle kanten uit waaiert en wat meer met studiotechnieken te spelen. Al met al de meest progressieve song op het album.

De vierde song, ‘Discipline’, gebruikt veel chromatische riffs. Deze waren al in de het hele album aanwezig maar treden hier op de voorgrond. Daarnaast worden er wat van metalcore technieken, zoals schreeuwende zang en (korte) breakdowns gebruik gemaakt. Richting het eind wordt het nummer qua gevoel steeds epischer. ‘Euthanasia’ maakt ook weer gebruik van korte breakdowns en schreeuwende zang, afgewisseld met heel melodische stukken. Dit is een nummer dat ook niet misstaan had op een ouder album van Leprous.

De volgende song is heel terecht ‘Unique’, met een buiten het ritme liggende riff, vloeiende, maar toch onvoorspelbare wijzigingen en een zangstijl die afwijkt van de andere songs op het album. De drang tot experimenteren van Poem levert hier veel op. ‘Brightness of Loss’ is heel melancholisch, maar haalt wel alle invloeden van het begin van het album terug. Ook werkt de band op deze song veel met dubbele zanglijnen. In de tweede helft mondt de song uit in een progressieve jamsessie. De combinatie van emotie en opbouw uit elementen die in de rest van het album ook worden gebruikt maken het een goede keuze als afsluiter.

Hoewel het album al goed is bij eerste luisterbeurt, is het duidelijk een groei-album dat iedere keer beter wordt. Daarnaast is het een album dat alle invloeden en de verschillende songs tot een geheel smeedt. Een echt luisteralbum.

01. False Morality
02. My Own Disorder
03. Four Cornered God