Review: Portrait – Burn The World – Metal Blade – Release: Out now

Review: Portrait – Burn The World – Metal Blade – Release: Out now.

Net als labelgenoten Sorcerer komt Portrait ook uit Zweden en ondanks dat het alweer drie jaar geleden is dat hun vorige album uitkwam wordt deze band gezien als één van de belangrijkste ‘nieuwe’ uit de dark heavy metal scene. Werden in de eerste periode van de band vooral Mercyful Fate en King Diamond genoemd als grote invloed, sinds de vorige plaat ,”Crossroads”, kreeg de band meer een eigen sound en op de eindelijke opvolger “Burn The World” wordt de ontwikkeling doorgezet.

Portrait is:
Per Lengstedt – Zang
Anders Persson – Drums
Christian Lindell – Gitaar
David Olofsson – Gitaar
Fredrik Petersson – Bas

Burn The World
Met een stemmig kerkkoor opent “Burn The World” en vrij snel wordt een spervuur aan scherpe riffs afgeschoten. De sound is lekker, beter dan op ‘Portraits’ naar mijn smaak en wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt schiet me meteen een andere band dan Mercyful Fate te binnen: de oude Agent Steel. Per Lengstedt heeft nou eenmaal ook een vrij hoge zang en door het snelle tempo moest ik meteen aan “Skeptics Apocalyps” denken, het legendarische debuutalbum van Agent Steel. Bij de hoogste uithalen komt ome King Diamond ook wel weer ter gedachte, maar niet op een gekopieerde manier.

Het album vervolgt in een ademloos tempo en de drie jaar die de band investeerde in deze plaat zijn terug te horen. Het materiaal klinkt volwassener, ontwikkeld en completer. Waar Attic, een andere Mercyful Fate adept, blijft hangen in obsessie voor die band gaat Portrait lekker zijn eigen weg en dendert prima door met “Burn The World”. Andere prima tracks zijn ‘Pure Of Heart’ en ‘Martyrs’ waar Portrait veel afwisselt en zo laat horen niet te vervallen in meer van hetzelfde. De beste Portrait plaat tot nu toe is een feit.

1. Saturn Return (Intro)
2. Burn the World
3. Likfassna