Review: Primordial – Exile Amongst The Ruins – Metal Blade Records – Release: 30-03-2018

Review: Primordial – Exile Amongst The Ruins – Metal Blade Records – Release: 30-03-2018.

Primordial is een Ierse band, opgericht in 1991, die begon als black metal band. Al vrij snel na hun eerste release in 1993, de demo ‘Dark Romanticism’, begon de band Ierse folk invloeden in hun muziek te verwerken. Later kwamen daar ook nog doom metal invloeden bij. De band speelt over het algemeen langgerekte atmosferische songs met een of enkele voortdurend herhaalde riffs als basis. De zang is vaak gruizig, soms afgewisseld met grunts en hier en daar depressieve cleane zang.

Primordial is:
Alan ‘Nemtheanga’ Averill – zang
Simon Ó Laoghaire – drums
Ciáran MacUiliam – gitaar
Micheál Ó Floinn– gitaar
Pól MacAmhlaigh – bas

Exile Amongst The Ruins
Exile Amongst The RuinsTen opzichte van eerdere albums is dit album wat subtieler en rauwer gehouden in de instrumentatie, met iets minder folk invloeden. Daarnaast is de sfeer van eerdere albums wat majestueuzer, terwijl dit album eerder depressief te noemen valt. Het album en de eerste song, ‘Nail their Tongues’, begint rustig met een vrij lange cleane gitaarmelodie, waarna vrij trage riffs een atmosferische song ondersteunen die regelmatig onderbroken wordt door met blastbeats met tremolo picking en grunts. Dit bouwt op naar een indrukwekkende finale van de song, voordat de tremolo gitaar op het eind song alleen mag afsluiten.

Het tempo gaat flink omhoog met ‘To Hell or the Hangman’, dat je met drijvende riffs voortjaagt, maar ook voldoende melodie biedt. Het duurt een paar luisterbeurten voordat je bij deze nummers volledig in de gaten hebt wat de tweede gitaar en bas allemaal toevoegen. Hetzelfde geldt voor de achtergrondzang, die lager in de mix zit. Het draagt echter allemaal bij aan hoe goed deze songs zijn. Waar het eerste nummer al geen toonbeeld van vrolijkheid was, gooit ‘Where Lie The Gods’ in een laag tempo alle de droefheid die de band op kon brengen in de muziek. Wel wordt het einde wat opgebeurd middels een koortje.

De rest van de songs doen niet onder voor de eerste drie en zijn in feite opgebouwd uit dezelfde elementen. Ze hebben allemaal ook dezelfde sfeer van epische droefheid. Wat wel opvalt is de drumpartij van ‘Sunken Lungs’, welke heel erg lijkt op de drumpartij van ‘Tomorrow Never Knows’ van de Beatles. Deze lijkt bij een eerste luisterbeurt een tikje uit het ritme te zitten, maar de drummer houdt het wel de hele song vol op die manier en slaagt er volledig in de song een hypnotische stijl mee te geven.

Een album om te beluisteren zonder afleiding, omdat je eigenlijk helemaal op moet gaan in de muziek. Primordial heeft een heel goed album afgeleverd, dat echter wel een paar luisterbeurten nodig heeft om in te komen.

01. ‘Nail Their Tongues’
02. ’To Hell or the Hangman’
03. ‘Where Lie The Gods’