Review: Prowler – From The Shadows – Slaney Records – Release: Out Now

Review: Prowler – From The Shadows – Slaney Records – Release: Out Now.

Dit jonge trio uit South Carolina staat voor een portie 80’s metal met de nodige Metallica invloeden. Hoewel in 2010 opgericht hebben de heren al 4 EP’s en 2 volwaardige albums afgeleverd. De eerste langspeler ‘After You’ stamt uit 2013. ‘From the Shadows’, Prowler’s tweede full length album is mijn eerste kennismaking met het horrortrio. Mijn verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Prowler is:
Prowlite Hail – Zang, gitaar
Shawn Bruce – Bas
Jak Sumwalt – Drums, zang, Samples

FROM THE SHADOWS
PENTAX DIGITAL CAMERABij het horen van de naam Prowler en de benaming ‘horrormetal’ schoten me gelijk twee bands door het hoofd. De eerste: Iron Maiden en de tweede: King Diamond. Mijn interesse was gewekt. Bij het beluisteren van het album en de nodige research kan ik stellen dat Prowler met beide genoemde bands nul raakvlakken heeft. Op zich jammer, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de kwaliteit van de band. De band uit South Carolina maakt vrij simpele metal met een dikke knipoog naar de jaren 80. De cd-hoes probeert de benaming ‘horrormetal’ te dekken, maar is evenals de muziek simpel. Toch is het zeker geen slechte plaat. En de band heeft het geluk een prima producer in de arm te hebben genomen. Roger Lian (Slayer, Overkill, Pantera) geeft het schijfje een heerlijke volle sound mee.
Inhoudelijk stelt de muziek niet al te veel voor: de meeste nummers bestaan uit strakke, maar eenvoudige riffs. De zang heeft af en toe wel wat weg van Metallica’s James Hetfield, maar daarmee houdt de vergelijking met Metallica ook wel op, al wil platenmaatschappij Slaney Records ons anders doen geloven. Het vlotte openingsnummer R.O.T.L.D. schiet prima uit de startblokken en ook Out Of The Fog weet met de aparte keyboardpartijen te boeien. Verder is de Ramones cover ‘Pet Sematary’ lekker energiek. Zo hebben de meeste nummers leuke elementen in zich, maar is het spelniveau te laag en zijn de nummers té eenvoudig om een album lang te boeien.

De naam Exciter schiet ook geregeld door mijn hoofd, ook zij hadden, met uitzondering van hun geweldige debuutplaat, last van het vallen in herhalingen en ietwat saaie nummers. Bijna elk nummer begint met een fragment uit een horrorfilm. Op zich prima bedacht, niet echt creepy, maar wel redelijk doeltreffend. Helstar bediende zich met het album ‘Nosferatu’ uit 1989 met dezelfde tactiek en kwam daar naar mijn idee prima mee weg. Prowler mixt echter te pas en te onpas gesproken fragmenten in de nummers. Ik schrok me elke keer rot, niet omdat ze zo scary zijn, maar omdat ik het idee kreeg dat Big Brother Buma Stemra meeluisterde en me er op wees dat ik niet illegaal plaatjes mag luisteren. Dus redelijk onbedoeld heeft Prowler me toch nog de stuipen op het lijf gejaagd.

Een goed geproduceerd heavy metal album. De nummers klinken vet, maar speltechnisch niet al te ingewikkeld. De horrorfragmenten voorafgaand aan de meeste nummers werken sfeerverhogend, maar werken mij op de zenuwen wanneer ze ook in de nummers zelf worden verwerkt. Prowler scoort toch een dikke voldoende want de drive is er zeker bij deze jonge gasten.

Score: 3,5 uit 5

1. R.O.T.L.D.
2. Out Of The Fog