Review: Purgatory – Ωmega Void Tribvnal – War Anthem Records – Release: Out Now

Review: Purgatory – Ωmega Void Tribvnal – War Anthem Records – Release: Out Now.

Purgatory is een Duitse death metal band, opgericht in 1993 en speelt zodoende echte OSDM (old school death metal). Dit is alweer hun achtste full-length en de heren hebben ook al een aantal EP’s en splits uitgebracht.

Purgatory is:
Dreier – Zang
René Kögel – Zang en Gitaar
Peter Wehner – Basgitaar
Lutz Götzold – Drums

Ωmega Void Tribvnal
PurgatoryZo zeg, zou het old school death metal zijn, met zo’n titel? Nou, echt wel, vanaf het eerste nummer ‘Devouring the Giant’ gaat het los. Ze zouden zo maar uit Zweden kunnen komen, maar ze komen uit het Duitse Nossen. Ze zijn getekend door War Anthem Records en zij hebben met het Spaanse Graveyard ook al zo’n klasse OSDM band in hun stal. Kwaliteit herkennen ze wel. Waar Graveyard richting Necros Christos en Watain gaat, daar gaan de heren van Purgatory meer richting hun (eveneens Duitse) collega’s van Revel in Flesh en Slaughterday.

Het hakt en ragt de hele tijd lekker door. Af en toe wordt het gaspedaal losgelaten, maar meestal is het gewoon ‘van dik hout zaagt men planken’. Met het nummer ‘Via Dolorosa’ hebben ze ook een enorm gaaf nummer gecomponeerd, dat het live erg goed gaat doen. Eerst de nek los bangen, vervolgens de moshpit in en dan lekker meebrullen met het refrein. Duitse degelijkheid, maar dan anders.

Het is, al met al, natuurlijk totaal niet origineel, maar het is ontzettend goed gespeeld. Ook een goede productie; het hele zaakje is opgenomen in de Musical Massacre’s Studio en het is gemixt en gemastered door Patrick W. Engel, onder andere bekend van het masteren van Asphyx, Candlemass, Dark Throne, Exodus en Grave. En waarschijnlijk de ‘huismaster’, of hoe je zo iemand ook noemt, van het label War Anthem Records omdat hun labelcollega’s van Graveyard het laatste album ook al door hem lieten masteren. Maar dit alles bezorgt Purgatory wel een dijk van een album.

Niets nieuws onder de zon, maar wat een genot om dit album te beluisteren. De pessimist zou zeggen dat dit een dertien in een dozijn band is, de optimist zou zeggen dat er dan tenminste nog twaalf andere gave bands moeten zijn. Ik behoor tot de laatste categorie. Het is niet het beste album dat ik de laatste tijd heb gehoord, maar het behoort zeker tot de ‘happy few’ die mijn goedkeuring meer dan waard zijn.

Score: 3.9 uit 5

1. Devouring the Giant
2. Prophet of Demonic Wrath