REVIEW: RAGE OF ANGELS – DREAMWORLD – ESCAPE MUSIC – OUT NOW

RAGE OF ANGELS – DREAMWORLD – ESCAPE MUSIC – OUT NOW

Rage of Angels is het geesteskind van origineel Ten toetsenist Ged Ryland. Hij speelde op hun drie eerste albums en het live album “Never Say Goodbye”. Nadien werkte hij ook mee aan het geprezen debuutalbum van Valentine zanger Hugo. Later was hij te vinden in de line-up van Contagious en Danny Danzi. Meer recentelijk dook hij op bij Love Under Cover en werd toetsenist bij het toerende Tyketto. Toen hij een platencontract had bij Escape Music zorgde labeleigenaar Khalil Turk ervoor dat flink wat bekende zangers en artiesten hun medewerking verleenden aan zijn solo plaat.

Rage Of Angels is:

• Ged Rylands – toetsen

Resterende line-up staat vermeld bij de tracklist

DREAMWORLD
Ged Rylands laat zijn toetsen natuurlijk horen, maar hij zorgt ervoor dat ze niet overheersen en eigenlijk een mooie aanvulling vormen op het gitaarwerk.

“Dreamworld” krijgt een minutenlange intro waarop we verschillende geluiden horen en sprekende kinderen horen. De track gaat verder in de de stijl van de oude TEN. Een mooie mix van gitaar en toetsen wordt opgesmukt door zoete achtergrondkoortjes. Matti Alfonzetti zingt hier op een warme en vooral melodieuze manier. “See You Walking By” klinkt een stuk heviger en dit is vooral te wijten aan de gitaren. Harry Hess zingt ook met iets meer power als Matti dat deed op de opener. De gitaren van Neil Fraser werken heel aanstekelijk. Bad Company zanger Robert Hart neemt de vocalen voor zijn rekening in het rockende “Through It All”. De gitaarsolo is om de vingers bij af te likken en de achtergrondzang klinkt hemels. Het typische stemgeluid van Tyketto’s Danny Vaughn fleurt het rustig klinkende “Over and Over” op. Eigenlijk is dit een pure AOR track. Tijdens “Falling” horen we een verrassend melodieuze Ralf Scheepers. De man roept herinneringen op aan Michael Kiske. Deze rustige aanpak levert een verrassend goed resultaat op en deze track is ‘catchy as hell’. De symbiose van de duidelijk aanwezige toetsen en de meer op de achtergrond gedrukte gitaren beklemtonen het melodieus aspect nog meer. In de break krijgen we afwisselend toetsen en gitaar te horen!

“The beauty Of Your Heart” is een typische ballade met uiterst gevoelig licht bluesy gitaarwerk van Tommy Denander en de warme zang van David Reed Watson. Tijdens de solo laat Tommy horen waarom hij zo’n veel gevraagde sessiemuzikant is. “Spinning Wheel” is een old school rocker met opnieuw een hoofdrol voor Danny Vaughn. Ged laat zijn toetsen af en toe ouderwets te keer gaan zoals Jon Lord dat deed bij Deep Purple en David Rosenthal bij Rainbow. Luister vooral naar het instrumentale middenstuk! Veel nummers klokken meer dan zeven minuten, maar zijn echter allemaal voorbij voor je erg in hebt. Deze tien nummers (waaronder het korte instrumentaaltje “Prelude For The Gods”) overschrijden de grens van één uur muziek. Dus we krijgen hier meer dan waar voor ons geld. Geluiden die refereren naar de oorlog openen de instrumentale track “Requiem For The Forgotten Soldier”. Deze track is een waar genot voor de gitaarliefhebbers onder ons want maar liefst vier snarenplukkers verlenen hun medewerking aan deze geweldige track. Zo horen we vuurwerk van Ralph Santolla, Martin Kronlud, Vinny Burns en Xander Demos. Elk heeft zijn eigen stijl en dit maakt deze track nog smakelijker. Het gitaarloopje tijdens het gesproken gedeelte is enorm aanstekelijk. Het album wordt afgesloten met de lange ballade “We Live, We Breath, We Die”. Dit nummer start vrij rustig met akoestische gitaren en zachte toetsen op de achtergrond. Robert Hart zet hier wel een heel puike prestatie neer op vocaal gebied. Geleidelijk zwelt het nummer aan en sluit dit album af met een climax.

Ged is er in geslaagd een geweldige debuutplaat op te nemen. Met de hulp van allerlei gastmuzikanten kan zijn plaat omschreven worden als een mix van oude Ten, Harem Scarem en Tyketto. De aanwezigheid van verschillende zangers op een album werkt altijd verruimend en ook hier is steeds de ideale zanger gekozen voor elke track. Een must voor liefhebbers van kwaliteits melodieuze rock met geweldige zang, mooi gitaarwerk en uiteraard fantastische toetsen. Een vette aanrader!

Score: 4,25 out of 5

1. Dreamworld (vocals: Matti Alfonzetti; Lead guitar: Neil Fraser)
  2. See You Walking By (vocals: Harry Hess; lead guitar: Neil Fraser)